Kindermishandeling en huiselijk geweld komen in alle lagen van de samenleving voor. Je kunt niet altijd merken of zien dat een kind mishandeld wordt of te maken heeft met geweld thuis. Blauwe plekken kun je niet altijd zien en kinderen durven er vaak ook niet over te praten. Soms kun je het wel merken aan hun gedrag. Het is bij elk kind natuurlijk anders.

Als je vermoedens hebt van kindermishandeling of huiselijk geweld, probeer er dan allereerst met het kind over te praten. Het is ook belangrijk dat je aangeeft dat het kind veilig is en dat wat het kind vertelt, niet thuis terechtkomt. Heb je zelf weinig kennis van hoe je hiermee omgaat, schakel dan iemand op school in die hierin gespecialiseerd is.

Meer weten over kindermishandeling en huiselijk geweld? Bekijk het aanbod van trainingen, cursussen, opleidingen en boeken.

Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden […]

Het oppikken en begrijpen van signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld kan op verschillende manieren gebeuren en blijft je bezighouden. Je streeft ernaar om op een open en transparante manier te werken, maar wanneer is het geschikt om deze gevoelens bespreekbaar te maken? Hoe voer je een gesprek met een kind tussen 3 en 6 jaar oud, en hoe ga je het gesprek aan met de ouders?

Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden […]