Leerlingen kunnen wel eens brutaal, ongehoorzaam of boos zijn. Gebeurt dit vaak en gedurende een lange tijd zodat het gedrag nadelige gevolgen heeft voor de leerling? Dan spreken we van gedragsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan opstandig gedrag, liegen, agressie en ongevoeligheid. Gedragsproblemen kunnen zorgen voor een negatief zelfbeeld, sociale uitsluiting en zelfs leiden naar crimineel gedrag. Als onderwijsprofessional kun je gedragsproblemen signaleren en bijdragen aan de behandeling, zodat de leerling en de omgeving kunnen leren hoe er met het gedrag kan worden omgegaan. Ook scholen worden gevraagd om actief bij te dragen aan preventie van gedragsproblemen door middel van interventies zoals klassenmanagement en individuele handelingsplannen.

Bekijk ons aanbod voor meer informatie over gedragsproblemen

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Samen besturen

Marion van Weeren, Martijn Nolen, Freddy Weima en Job Christians e.a.

Pesten neemt toe: hoe jij als leraar het verschil kunt maken 

Ken je dat knagende gevoel dat er iets speelt bij een leerling, omdat die leerling opeens wel heel stil geworden is? En dat je iets wilt betekenen, maar niet weet hoe je de leerling moet helpen? Helaas is pesten nog steeds een groeiend probleem in het onderwijs. Tijdens de Week tegen Pesten staat pesten centraal. […]