Diagnosticeren is het vaststellen van een diagnose aan de hand van kenmerken en symptomen, bijvoorbeeld het vaststellen van ADHD bij een leerling. Aangezien kinderen een groot deel van de tijd op school zijn, is er voor jou als onderwijsmedewerker een belangrijke taak om te helpen bij het stellen van een diagnose. Een leerling kan zich namelijk thuis anders gedragen dan op school. En problemen die te maken hebben met leren zoals faalangst en hoogbegaafdheid, worden vaak eerder op school gezien dan thuis.  

Het stellen van een goede diagnose is belangrijk, omdat op basis van de diagnose een geschikte behandeling kan worden gestart voor de leerling. 

Meer weten over diagnosticeren en leer- en ontwikkelingsstoornissen? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Goed van Start

Mies van den Hemel, Carola Riemens, Denice Danielse, Lambert Pennings

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.