Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

In deze e-learning leer je de basis van het werken in de VE. Je ontdekt meer over peuters: wie zijn ze eigenlijk? Welke ontwikkeling maken ze door? En hoe leren ze het beste? Je leert vervolgens hoe je jouw aanbod hierop aansluit met activiteiten, spel(materiaal) en de inrichting van de ruimte. Daar profiteren alle peuters van!

Tijd voor ontwikkeling (vo): hoe duurzame inzetbaarheid jou vooruit helpt!

Jouw groei is net zo belangrijk als die van je leerlingen! Heb je al gehoord van de duurzame inzetbaarheidsuren? Deze uren kun je inzetten voor minder lestijd, meer tijd voor administratie of voorbereiding, voor extra vrije dagen of zelfs een bijdrage in je kinderopvangkosten! Ontdek hoe je deze uren het best kan inzetten en waar je recht op hebt.