Hoe kan je er met muzische werkvormen en actief leren voor zorgen dat leerinhouden beter worden verankerd bij kinderen die vaak nog worstelen met het Nederlands als schooltaal? Die vraag was in 2014 het vertrekpunt voor een samenwerking in Hogeschool PXL(België) tussen de departementen PXL-Education (lerarenopleiding), PXLMAD School of Arts (opleiding beeldende kunsten) en PXL-Music (muzikantenopleiding).
Drie onderzoekers zetten hun schouders onder het onderzoeksproject ‘taalCULTuur’. Zij ontwierpen samen met studenten en leraren in basisscholen workshops voor anderstalige nieuwkomers. Dit proces werd gevoed met de resultaten van een literatuurstudie voor taal, beeld, muziek, drama en probleemgestuurd leren, waarbij de onderlinge raakvlakken in de vorm van sleutelbegrippen in het theoretisch kader taalCULTuur gegoten werden. De workshops bleken een duidelijk positief effect te hebben op de taalvaardigheid en het welbevinden van de kinderen en de groei naar een open en tolerante houding van zowel leraar als leerling te versterken. Dit boek is bedoeld als inspiratiegids voor wie deze doelen ook nastreeft.