Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Lezen en spellen in groep 3

Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen* (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS. In de cursussen van ZLKLS is het borgen van de methodiek een belangrijk onderdeel en wordt vaak gevraagd naar uitgewerkte lesschema’s. De kant-en-klare lesschema’s in dit boek voorzien in deze vraag.

Effectief handschriftonderwijs op de basisschool

In dit boek staat een vernieuwende, vakinhoudelijke methodiek centraal, waarmee je iedere basisschoolleerling een functioneel handschrift kunt aanleren. Het biedt daartoe praktische aanwijzingen om handschriftlessen van de kleuterklas tot en met groep 8 effectief in te richten.

Taal in actie

Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.

Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs

Om goed taalonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde of tweede taal leert. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar het verloop van tweede- of vreemde-taalverwerving en de factoren die van invloed zijn op het verwervingsproces. Ook is veel duidelijk geworden over de toepassing van deze kennis in het onderwijs.

Taalontwikkeling op school

In Taalontwikkeling op school zijn mogelijkheden voor de leerkracht om taalontwikkeling te bevorderen, samengebracht tot een compleet en praktisch 'taalgroeipakket'.

Verborgen talenten

De leraar kan leerlingen kennis laten maken met verschillende literaire genres om zo hun literaire smaak en taalvaardigheid te ontwikkelen en leesplezier te bevorderen. En er kan meer. Want je kunt jeugdliteratuur verbinden met alle vakken.

Literair mechaniek

Wat maakt een tekst tot poëzie? Hoe werkt lyriek? Welke principes zorgen ervoor dat een verhaal een verhaal is? Waaruit bestaat het literaire mechaniek van teksten?

Actief met taal

In Actief met taal bieden de auteurs ruim zestig verschillende werkvormen aan die als inspiratiebron voor de (aspirant-)taaldocent kunnen dienen.

Talenbewust lesgeven

De talenbewuste leraar zoekt – met alle inzichten en handvatten op zak – naar wat leerlingen nodig hebben, zodat ze zich goed voelen en zich blijven ontwikkelen tot trotse taalgebruikers.

Vreemde talen in het basisonderwijs

Het succes van een les vreemde talen in het basisonderwijs hangt nauw samen met de kwaliteit van de leerkracht. Als de leerkracht een gedegen, activerende les geeft, zullen de leerlingen de taal beter leren spreken. Hier kunnen tal van didactische aanpakken voor gebruikt worden. Vreemde talen in het basisonderwijs helpt pabostudenten en leerkrachten deze theorie te verbinden met de dagelijkse praktijk.

Outside the box met begrijpend lezen!

Wil je leerlingen lekker actief in de flow zien? Wil je inzetten op leesmotivatie, leesvaardigheid, kritisch en creatief denken én talentontwikkeling? En heb je zin in onderwijs geven waar je zelf ook enthousiast van wordt? Dan is dit boek met overzichtelijke stappenplannen en voorbeelden iets voor jou om meer onderwijs op maat te geven.

Uitdagend en functioneel taalonderwijs

In 'Uitdagend en functioneel taalonderwijs' biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die helpen bij het maken van passende keuzes voor thematisch taalonderwijs. Hij schetst kansen om taalactiviteiten (nog) beter af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeften van iedere leerling: doelgericht samenwerken, doelgericht en betekenisvol oefenen en het geleerde binnen een grotere thematische context toepassen.

Op zoek naar betekenissen via letters en klanken

De in dit boek beschreven didactiek voor het leren lezen is vanaf het begin gericht op toekennen van betekenis aan (veelal gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je gaat lezen en voor kinderen ook hun motivatie om te leren lezen en daar moeite voor te doen.

ENT2R – 3

ENT2R is een leermethode NT2 die ontwikkeld is aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) van de UGent. De methode richt zich op geschoolde anderstaligen die snel en efficiënt het Nederlands willen verwerven. Ze bereidt voor op het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt in een Nederlandstalige omgeving.

Taal op school

Taal is overal aanwezig op de secundaire school: in de klaslokalen Nederlands, in de lokalen van biologie en automechanica, op de speelplaats, in de eetzaal… Voor de leerlingen is een school een vat vol taalleerkansen. Maar hoe benut je die optimaal?