Veelzeggend speciaal onderwijs aan kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden – de praktijk ontrafeld

  • "Weerdenburg, Marjolijn van","Bonder, Freke","Slofstra-Bremer, Claartje"
  • Acco
  • ISBN: 9789033476648
  • € 8.45

Een op verzoek van het REC Zuid en Oost Nederland uitgevoerde inventarisatie naar de expertise in het ESM-onderwijs. Met behulp van de Delphimethode zijn velddeskundigen via internet bevraagd. Daarnaast leverde een deskundigenbijeenkomst, een vragenlijst voor ouders, en een literatuurstudie informatie voor deze uitgave. Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden(ESM) vertonen problemen in de ontwikkeling van hun moedertaal.

Zij ondervinden naast de problemen in het gebruik van de taal en/of in het begrijpen van de ander, ook vaak problemen op het gebied van het leren in het algemeen, de leesvaardigheid, het gedrag, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de conceptontwikkeling en de opvoedingsrelatie. Het ESM-onderwijs richt zich op het herstel van communicatieve functies zodat de gevolgen van de stoornis worden geminimaliseerd. Beheersing van de moedertaal blijft een onderwijs een van de belangrijkste aandachtspunten. Achtereenvolgens worden de kenmerken en de achtergronden van ESM, de kenmerken van het ESM-onderwijs en de expertise van de ESM-leerkracht beschreven. Ook wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten. even. Ook wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten.