Herziening van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie (2003) in groep 3 van het basisonderwijs bij het voorkomen, opsporen en aanpakken van lees- en spellingproblemen. In de afzonderlijke hoofdstukken wordt de onderkenning van lees- en spellingproblemen en dyslexie besproken, kenmerken van goed lees- en spellingonderwijs, signaleren en aanpak van problemen, afstemming met de gezondheidszorg en aan de slag met het protocol. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 3 sluit aan bij de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid. Het protocol is herzien omdat in praktijk bleek dat het vooral gebruikt werd door leesspecialisten (IB-ers, RT-ers). Omdat de informatie zeker ook voor de leerkrachten is bedoeld, is ervoor gekozen om de herziene versie van de protocollen op te delen in jaargroepkaternen. 04 en 2005) waarin nieuwe inzichten en beleidsontwikkelingen (zoals de vergoeding van enkelvoudige dyslexie) zijn verwerkt. Het is een handreiking voor leerkrachten en leesspecialisten (intern begeleider, remedial teachter of logopedist) in groep 4 van het basisonderwijs bij het voorkomen, opsporen en aanpakken van lees- en spellingproblemen. In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de lees- en spellingontwikkeling, signalen van lees- en spellingproblemen en kenmerken van dyslexie. Kenmerken van goed lees- en spellingonderwijs komen in hoofdstuk 2 aan de orde (doelgericht werken, methodische aanpak, omgaan met verschillen, noordzaak van een stimulerende leeromgeving, perspectief van een doorgaande leerlijn voor lezen en spellen). Hoofdstuk 3 beschrijft het signaleren van lees- en spellingachterstanden (sleutelvaardigheden, meetmomenten en organisatie van de toetsafname, belang van observatie en registratie, het systematisch volgen van de lees- en spellingontwikkeling, de overdracht naar de volgende groep). De aanpak van lees- en spellingproblemen zijn onderwerp van hoofdstuk 4. De inrichting van de extra instructie- en oefentijd (zorgniveau 2) en de inzet van specifieke interventies (zorgniveau 3) staan centraal. In hoofdstuk 5 staan de stappen die nodig zijn op zorgniveau 4 centraal (afstemming van de school met de gezondheidszorg). Het laatste hoofdstuk geeft aan hoe geprotocolleerd werken vorm kan krijgen binnen het schoolbeleid. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 4 sluit aan bij de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid.
Protocol leesproblemen en dyslexie voor groep 4
- "Gijsel, Martine","Scheltinga, Femke","Druenen, Maud van"
- Expertisecentrum Nederlands
- ISBN: 9789081652827
Aanbieder: Maklu Garant Uitgevers
Delen