Wetenschappelijke bijdragen van meer dan vijftig deskundigen die in de zorg en het onderwijs werken over pervasieve ontwikkelingsstoornissen, ook wel autismespectrumstoornissen genoemd. De uitingsvomen en implicaties zijn in elke levensfase anders. Elke levensfase vraagt speciale aanpassingen en vaardigheden van patienten, ouders, docenten, begeleiders, psychologen en orthopedagogen. De bijdragen zijn ingedeeld in de categorieën: – zuigeling, peuter, kleuter; – basisschoolleeftijd; – adolescentie en volwassenheid.
In 26 hoofdstukken wordt op diverse onderwerpen ingegaan, zoals bv. door ouders ervaren problemen bij kleuters, kinderen en adolescenten met pervasieve ontwikkelingsstoornissen; diagnostiek en signalering van autismespectrumstoornissen; hechting; gezinsondersteuning; geïntegreerde ouder-kindbehandeling; ontlastingsproblemen bij kinderen met pdd-nos; boosheid; videohometraining; psycho educatie; neuropsychologie en neurobiologie; KAIRO-project; en de Rotterdamse Autisten Soos. Na bijna elk hoofdstuk volgt een epiloog.