Als adviseur of manager sta je voortdurend voor organisatievraagstukken. Vaak gaan die in de kern over welke vorm het beste past om de organisatie te structureren en aan te sturen. De verleiding is groot om te kiezen voor kleine aanpassingen van bestaande organisatiestructuren. Of om vast te houden aan opvattingen over modellen die wel of juist niet zouden werken. Ook wordt vaak onderschat hoe belangrijk het is wat er binnen de structuren gebeurt, hoe mensen samenwerken en aangestuurd worden bijvoorbeeld. De uitdaging is dan ook om onbevangen naar de modellen te kijken, de samenhang te zien en de juiste keuzes te maken.
In deze workshop maak je kennis met de kernvragen in de organisatiekunde, de belangrijkste organisatievormen die in de geschiedenis zijn ontstaan en de grondslagen van die vormen. De essentiële vragen rondom ontwerpen, managen en besturen passeren de revue. Ook is er uitgebreid aandacht voor de nieuwste organisatievormen die zich in de praktijk ontwikkelen. Tijdens de workshop wordt telkens de vertaalslag gemaakt naar praktijkvoorbeelden en de vraagstukken waar je zelf tegenaan loopt.
Voor wie
De workshop Organisatiekunde is gericht op adviseurs, managers en kwartiermakers die in de praktijk aanlopen tegen organisatie- en structureringsvraagstukken. Dat kan zijn vanwege grotere organisatieveranderingen zoals een fusie, overname, reorganisatie of samenwerking in ketens of vanwege sudderende problemen in lopende organisaties, waar een nieuwe organisatievorm een oplossing voor kan zijn. Denk aan de communicatie tussen afdelingen, trage besluitvorming of onvoldoende wendbaarheid. Met deze workshop kunnen deelnemers hun kennis opfrissen of hun kennis uitbreiden om te kunnen reflecteren op de huidige situatie en de veranderingen die nodig zijn voor de organisatie.