Zelfstudie module school en ouders

Deze training zal je als leider aanspreken als je energie krijgt om op een zelfstandige actieve onderzoekende wijze samen met ouders en je team uitdagingen aan te gaan.

Beschrijving

De Zelfstudie module School en ouders zal je als leider aanspreken als je energie krijgt om op een zelfstandige actieve onderzoekende wijze samen met ouders en je team uitdagingen aan te gaan

In de afgelopen tien jaar is er rondom het thema ouderbetrokkenheid veel literatuur verschenen. Literatuur waarin het belang van een goede de relatie tussen ouders en school steeds wordt benadrukt. Ondanks dat niemand in het onderwijsveld en daarbuiten het belang van die relatie zal ontkennen blijkt de praktijk weerbarstiger. Als trainers en adviseurs ontmoeten we zowel ouders als directeuren en teamleden die frustratie oplopen in het vormgeven van de relatie ouder en school. In onze ogen te begrijpen ergernissen en irritaties, maar voor het merendeel onnodig als de school en ouders elkaars werkelijkheid beter zouden begrijpen, gegeven hun specifieke rollen en behoeften in verschillende momenten en situaties.

Reden om in ons opleidingsaanbod een zelfstudie training te maken die een directeur, het team en ouders het inzicht en het gereedschap geeft om samen de voor hun school optimale relatie vorm te geven. We zijn daarbij optimistisch omdat we zeker weten dat wat scholen en ouders delen de wens is om het voor kinderen goed te doen. Maar voor het zover is moet je eerst zicht, inzicht en begrip krijgen voor elkaars werelden en welke uitdagingen er voor een ouder zijn en welke voor een school.

Deze training zal je als leider aanspreken als je energie krijgt om op een zelfstandige actieve onderzoekende wijze samen met ouders en je team uitdagingen aan te gaan. We bieden je als het ware een route met verschillende uitdagende opdrachten waarin je in een jaar een proces doorloopt dat start met visie vorming en afgerond wordt met het reflecteren op de geïnitieerde veranderingen op het gebied van school, ouders en leerlingen.

We faciliteren je met inhoudelijke opdrachten, literatuur en materialen om individueel of samen met je team en ouders aan te werken en met meerdere expert onderwijsdirecteuren (directeuren die aantoonbaar en aanwijsbaar ouderbetrokkenheid goed vormgegeven hebben in hun eigen school) die fungeren als coach, begeleider en sparringpartner. Idealiter neem je ook je MR en ouderraad mee in je voornemen.

Wij geloven dat scholen verschillend van elkaar zijn. Dit is voor ons de reden om geen standaard benadering of aanpak te promoten, maar je als deelnemer via literatuur, opdrachten, video’s en sparringmomenten de kans te geven om samen met je team en ouders tot de aanpak te komen die jullie samen het best past.

Leerdoelen

  1. De deelnemer is geïnteresseerd in zijn eigen en andermans manier van vormgeven van de relatie tussen school en ouders.
  2. De deelnemer heeft inzicht in zijn referentiekader en visie en die van zijn team op de relatie tussen school en ouders.
  3. De deelnemer heeft inzicht in de specifieke dynamiek en de kenmerken van de relatie tussen zijn school en de ouders en de rol en/of positie die zijn school daar momenteel heeft ingenomen.
  4. De deelnemer reflecteert samen met zijn team op de visie van de school op ouderbetrokkenheid. Aan de hand van nieuwe inzichten verkregen door reflectie ontwerpt hij samen met zijn team een nieuwe of aangescherpte visie op ouderbetrokkenheid. Hij reflecteert hierop met de relevante gremia binnen het schoolsysteem en stelt de visie waar nodig bij.
  5. De deelnemer reflecteert samen met zijn team en de ouders op de mate en de aard van de ouderbetrokkenheid in de school. Aan de hand van nieuwe inzichten verkregen door reflectie komt hij samen met het team tot een verbeterplan. Hij reflecteert samen met de relevante gremia binnen het schoolsysteem op het verbeterplan en stelt het verbeterplan waar nodig bij.
  6. De deelnemer reflecteert op de bronnen en mentale modellen die hij als leider inzet tijdens dit specifieke verbetertraject op het gebied van school en ouders. Op basis van verdiepende inzichten verkregen door reflectie bekrachtigt of herijkt hij zijn verbetergedrag en reflecteert op het effect hiervan.

Praktische informatie

  • Herregistratiewaarde: 70 punten
  • Prijs: €3.000,- ex. BTW
  • Thema: visie gestuurd onderwijs en educatief partnerschap
  • Trainer: Camiel Pas
  • De totale studiebelasting bedraagt 92 uur, daar zit zowel de verwerking van opdrachten als de contactmomenten met de trainer en collega-directeur in. Vanaf de startdatum van de module doorloop je de module in een jaar tijd. Je kunt zelf een planning maken hoeveel tijd je op welk moment gedurende het jaar kunt en wilt investeren
  • Na aanmelding wordt er telefonisch contact met u opgenomen om de module nader toe te lichten en maken we afspraken voor het toesturen van materiaal en het plannen van de online begeleiding en reflectie momenten.

Startdata en locaties

  • Online datum in overleg€ 3000