Onder co-teaching/team-teaching verstaan wij: Meerdere professionals geven vorm aan gedifferentieerd werken met een groep leerlingen.
Co-teaching/team-teaching is uitermate geschikt als middel om leerkrachten te ondersteunen in de toenemende diversiteit, werkdruk en onderwijsvernieuwingen.
Tegelijk geven leerkrachten aan dat ze er aan toe zijn om het leerstofjaarklassensysteem los te laten. Er wordt geëxperimenteerd met andere vormen. Voorbeelden hiervan zijn co-teaching (samenwerking tussen een onderwijsassistent en groepsleerkracht) en team-teaching (samenwerking tussen twee groepsleerkrachten).
Door middel van een training co-teaching krijgt u zicht op de mogelijkheden van co-teaching in uw team, en aan de hand van een theoretische basis en praktische tips.
Door de samenwerking van meerdere professionals in een groep, co-teaching en team-teaching genaamd, kun je beter afgestemd kinderen begeleiden. Meer professionele handen in de klas maakt het onderwijs sterker. De meestertraining co-teaching en team-teaching vertelt niet alleen, maar geeft ook daden voor morgen in de eigen praktijk!
Resultaat
Aan het eind van de training co-teaching/team-teaching hebt u zicht op de verschillende vormen en mogelijkheden van co-teaching/ team-teaching. Good practisces en do’s en don’ts geven de ingrediënten om uw oriëntatie om te zetten in een plan van aanpak.
Met de invoering van Passend onderwijs zien we dat de vraag naar meer handen in de klas toeneemt. Doordat er minder leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte naar het speciaal onderwijs worden verwezen ervaren leerkrachten in het regulier onderwijs meer werkdruk.
Deels heeft dit te maken met de toename van de administratieve taken, omdat er plannen moeten worden geschreven voor alle handelingen in de praktijk. Maar ook bij het primaire proces, het lesgeven in de klas, wordt door leerkrachten een verzwaring van de administratieve taken waargenomen. Er wordt verwacht dat leerkrachten onderwijs op maat bieden. En dat betekent dat zij kennis en expertise moeten hebben om in te spelen op de beperkingen en stoornissen van leerlingen en hun lessen hierop aanpassen.
Hoe werkt het
Middels een interactieve meestertraining worden de verschillende facetten van co-teaching/team-teaching gedeeld. Onderdelen zijn:
- Waarom co-teaching/team-teaching?
- Wat is co-teaching/team-teaching?
- Welke definitie wordt er gebruikt?
- Aan welke professionele combinatie wordt er gedacht?
- De verschillende vormen die gebruikt kunnen worden voor co-teaching/team-teaching.
- Voorwaarden co-teaching/team-teaching.
- Aandachtspunten co-teaching/team-teaching.
- Valkuilen co-teaching/team-teaching.
- Voorbeelden vanuit de praktijk.
- Co-teaching/team-teaching en Passend onderwijs
Voor wie
Schoolteams (Onderwijsassistenten, Leraarondersteuners, Leerkrachten, Intern begeleiders)
Trainer
Klaas Politiek: senior onderwijsadviseur trainer/ coach Passend Onderwijs; afgestudeerd bachelor of Social Work; ontwikkelaar en innovator; onderzoeker; coach en procesbegeleider resultaatgericht coachen van de professionele cultuur; trainer en coach van IB opleiding van Bureau Meesterschap. Is ervaren basisschoolleerkracht, IB-er en bovenschools IB-er; was praktijkdocent van de academische IB opleiding en studiecoach bij de HBO pedagogiek daarnaast was hij persoonlijk begeleider bij jong volwassenen met een persoonsgebonden budget.