Waanzinnig leiderschap

U oefent uw houdingsaspecten en vaardigheden die medeverantwoordelijkheid en gedeeld eigenaarschap versterken bij uw medewerkers. Ook leert u een reeks technieken toe te passen die uw team stimuleren actief mee te denken en te doen in schoolontwikkeling. En ook de hobbels te nemen die daarbij optreden. De training is met name interessant voor leidinggevenden die met een verandertraject bezig zijn of een verandertraject (willen) gaan starten. Zowel de leiderschapspraktijken als de persoonlijke kwaliteiten uit de beroepsstandaard komen in meer of mindere mate aan bod.

Inhoud

  • Inzicht en vaardigheden om binnen de school en het team te werken aan duurzaam commitment en eigenaarschap bij alle betrokkenen.
  • Vaardigheid in verleiderschap: de kunst van het betrekken, motiveren en duurzaam mobiliseren van medewerkers.
  • Van papieren team naar topteam: stimuleren van ondernemerschap in het omgaan met actuele onderwijsontwikkelingen.
  • Werkdruk en timemanagement.
  • Anders kijken naar het kwaliteitsdenken.
  • Kennis en inzicht met betrekking tot verander- en innovatieprocessen in scholen.
  • Ontwikkelen van de benodigde attitude en vaardigheden om – met verve ! – leiding te geven aan een verander- en innovatieproces.

Opbrengst

  • U doet kennis en inzicht op in de fasen van een veranderings-/innovatieproces.
  • U leert de hobbels en uitdagingen in elke fase te herkennen.
  • U ontwikkelt attitudes en vaardigheden om het veranderingsproces tot een succes te maken.
  • U leert het hele team optimaal te betrekken, te verleiden en mede-eigenaar te maken.

Dag 1

Dagdeel 1: De waan van de dag – knelpunten bij veranderprocessen. We werken met het verandermodel van John Kotter en combineren dit met theorie van Dan Heath & Chip Heath.

Dagdeel 2: Creatief leiderschap

Aan de hand van het model Creatief leiderschap werken we aan de benodigde attitude en vaardigheden van verbindend en zingevend leiderschap.

  • Houding en vaardigheden
  • Oefenen eerste fase van het veranderproces: probleemanalyse – kansrijk herformuleren
  • Teaminterventies met het team-model

Dag 2

Dagdeel 3: Innoveren en verbeteren
Hoe kom je tot anders denken en anders handelen? We oefenen met een aantal

basis-innovatietechnieken. Hoe maken we collectief keuzes en komen we tot draagvlak, eigenaarschap en commitment? We zetten hierin het persoonlijk leiderschap centraal.

  • Faciliteren creatief proces
  • Ideetechnieken
  • Convergentie-technieken

Dagdeel 4: de Plakfactor –

We geven ruimschoots aandacht aan werkdruk en tijd. U krijgt concrete handvatten aangereikt over ’tijdhouderij’. Hierbij maken we gebruik van het model: DEP (Doelen, Effectiviteit en Prioriteiten). Dit model is door Léon Dingemans ontwikkeld en uitgewerkt.

Werkwijze

U oefent vaardigheden tijdens de training en ontwikkelt deze technieken verder in een huiswerkopdracht. In het laatste dagdeel staat het ‘laten beklijven’ van het geleerde centraal.

Kosten: € 580,- per deelnemer.

Inclusief koffie, thee, lunch tijdens beide dagen.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg2 bijeenkomsten€ 580per deelnemer