Hebben steeds meer kinderen dyslexie? Is dat wel zo of is er sprake van een verborgen visuele disfunctie?
Een visuele disfunctie is namelijk een onzichtbare belemmering bij spelling-, lees-, schrijf- en concentratieproblemen. De ogen kunnen bijvoorbeeld niet goed de regel volgen of kunnen niet goed samenwerken, waardoor de letters dansen op het papier. De klachten komen vaak overeen met dyslexie, maar in plaats van dyslexie kan het ook een visueel probleem zijn. Het is dus erg belangrijk dat dat uitgesloten wordt als er vermoedens zijn van dyslexie. Als visueel screener kun je een kind testen en kijken of het nodig is om een kind door te sturen naar een Functioneel Optometrist voor een uitgebreid functioneel oogonderzoek. In samenwerking met de Functioneel Optometrist kun je het kind vervolgens verder begeleiden, zodat het weer plezier en vaardigheid krijgt in lezen en spelling.
Vaak zijn de ogen al eerder getest op gezichtsscherpte voor de verte en is gekeken of de ogen gezond zijn. Dit is natuurlijk belangrijk om te weten. Het is ook belangrijk om te weten of de kwaliteit van de verwerking van visuele informatie goed verloopt.“ Lezen is niet leuk!”, is een veelgehoorde zin van het kind waarbij lezen moeizaam gaat. Dat is toch vreemd, omdat elk kind van nature leer- en leesgierig is! Het kind met een visuele disfunctie weet niet dat het anders ‘ziet’ dan de andere kinderen en denkt:
Waarom kan ik niet lezen? Ik kan niet lezen, ik ben dom!
Het kind ontwikkelt een verkeerd zelfbeeld. Naast de visuele disfunctie ontstaat stress en het zelfvertrouwen neemt af. Door de opgebouwde stress ziet het kind nog minder. Het kind doet nog meer zijn best om te kunnen kijken. Het lukt nog steeds niet. Het kind bouwt nog meer stress op en van zijn zelfvertrouwen blijft niet veel over. De cirkel is rond; lezen kost steeds meer energie! En het leesplezier verdwijnt.
Tijdens deze twee opleidingsdagen bij Breincentrum leert u bepalen wat en hoe sterk de relatie is tussen visuele disfuncties en leer- en gedragsproblemen en hoe je de negatieve invloed op het leren kunt verminderen of opheffen.
Soms vraag je je af waarom een kind niet tot lezen, spellen of rekenen komt? Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen. De ogen vangen licht op om te kijken en seinen deze prikkels door naar de hersenen. Deze visuele
informatie moet door de hersenen geïnterpreteerd en begrepen worden. Dus: wat je ogen zien, verwerken je hersenen!
Het zien is een aangeleerd proces. Zoals je ooit hebt leren lopen en fietsen, moet je ook leren zien. Bij de meeste kinderen ontwikkeld dit proces spontaan, maar soms gaat dit niet vanzelf.
Visueel screener en trainer
Gaat er in dit proces iets fout dan spreken we van een visuele disfunctie. Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. Zelfs op een intelligentie test kan een kind lager scoren door problemen met de visuele vaardigheden. Gelukkig is er iets aan te doen!
Herken je dit? Kinderen (of volwassenen) die:
Het zien is een hersenfunctie. Men kijkt echter heel vaak alleen naar het zicht van iemand. “Als het zicht “scherp” is, hoef je geen bril en dan is er met de ogen niets aan de hand”. Echter, dit is niet waar. Het kan heel goed zijn dat er een verbogen visuele disfunctie is, waardoor de verwerking van de lichtprikkels vanuit de ogen, naar de hersenen, niet helemaal goed verloopt. Je kunt bijvoorbeeld ook moeite hebben met oogvolgbewegingen, saccades (oogsprongen maken) of de oogsamenwerking. Deze “verborgen” visuele problemen, kunnen als volgt tot uiting komen:
- Moe worden van lezen en spellend blijven lezen.
- Naarmate ze langer lezen meer fouten maken.
- Tijdens het lezen één oog afdekken of heel dicht op het papier hangen.
- Lusteloosheid, vermoeid uit school komen.
- Gevoelig voor (zon)licht.
- Branderige en/of droge ogen.
- Faalangst
- Hoofdpijn tijdens het kijken van 3D films.
- Nekklachten
- Balans en evenwicht zijn verstoord.
- Zwakke oog-handcoördinatie.
- Slechte inschatting en/of timing om de bal te vangen.
- Bal niet zien aankomen. “Bang voor de bal.”
- Niet netjes schrijven op de lijnen.
- Het hoofd schuin houden tijdens het lezen of schrijven.
- Veel fouten maken met het overschrijven van het bord.
- Moeite met begrijpend lezen.
- Zwak in contextsommen.
- Spaties tussen geschreven woorden zijn onregelmatig.
- Moeite met ruimtelijk inzicht (rekenen).
- Onrustig
- “Onhandig”, bijvoorbeeld iets omstoten of ergens tegenaan lopen.
- Concentratieproblemen
Ga dan werken als visueel screener & trainer.
Over de opleiding
Wij leren je op de opleidingsdagen hoe wij zelf al jaren succesvol werken in onze praktijk.
Oogsamenwerkingsproblemen (bijv. fixatie disparatie) hebben een oorzaak. Hier wordt op de opleiding op in gegaan. Zo kan er bijvoorbeeld een link gelegd worden met geboorteproblematiek, maar ook met een neurologische ontwikkelingsvertraging (de reflexen).
Visueel screener en trainer
De neuro-senso-motorische ontwikkeling (de reflexen) staat in nauwe relatie tot het waarnemen. Afwijkingen in beiden beïnvloeden elkaar en daarmee de ontwikkeling van het kind. Leren kan dan moeilijk worden. Door inzicht te hebben in de relaties, ontwikkeling en waarnemen kan er via training sturend gehandeld worden door middel van speciale trainingstechnieken.
Om efficiënt met leerproblemen om te kunnen gaan en het kind zo snel mogelijk vooruit te helpen is het van onmisbare waarde om het visuele systeem te kunnen testen. Heb je die kennis niet, dan loop je het gevaar lang met een kind bezig te zijn zonder veel resultaat.
De visuele training die je leert inzetten is eigenlijk een soort fysiotherapie voor het kijksysteem. Het is een training waarin we het brein stimuleren om de oogspieren en aanverwante reflexen beter aan te sturen. Het doel is om de visuele vaardigheden te ontwikkelen of te verbeteren. We leren het brein om de juiste signalen te geven aan de ogen om deze als team te gebruiken. Zowel de toepassing en de effectiviteit van visuele training zijn terug te vinden in wetenschappelijke literatuur.
De opleiding tot visueel screener en trainer geeft jou handvatten om te kijken of een verwijzing naar een Functioneel Optometrist wenselijk is. Zij doen onderzoek naar binoculair zien (oogsamenwerking) en visueel functioneren. Een goed scherptezicht hebben betekent namelijk niet dat je ook prettig kunt kijken, zonder klachten. Je leert diverse visuele testen afnemen om zien in relatie met andere zintuigen en de reflexen in verband te brengen. En je kunt op aanwijzing van de Functioneel Optometrist het vervolgtraject van een visuele training met een kind uit gaan voeren.
Items die aan bod komen op dag 1:
- Zien is een aangeleerd proces, zoals je ooit hebt leren fietsen. Wat heeft zien te maken met hoe je denkt, voelt, handelt en leert? Leren doe je immers met je ogen.
- Wat zit er achter niet begrepen gedrag, niet begrepen fysieke klachten?
- De invloed van de neuro-senso-motorische (reflexen) ontwikkeling op de ogen.
- Alle visuele vaardigheden leer je kennen.
- Je leert visuele problemen signaleren en screenen.
- Wanneer moet je doorverwijzen en waar naar toe?
- Je leert heel praktisch hoe je met het kind kan gaan oefenen.
Items die aan bod komen op dag 2:
- De ontwikkeling van het zien. Hoe ontwikkelen de kinderogen zich?
- Werken met de Bioptor, een visuele disfunctie signaleren met behulp van dit apparaat.
- Uitleg van de Bioptortekeningen.
- Hoe ga je een kind hiermee begeleiden? Een stappenplan om meteen mee aan de slag te gaan.
- Welke bewegingspatronen zijn van invloed op de visuele ontwikkeling en hoe kun je deze stimuleren?
- Visuele disfuncties in relatie tot de primaire reflexen.
- Oefeningen voor de neuro-senso-motorische ontwikkeling, niet geïntegreerde reflexen in combinatie met de ogen.
- Goed samenwerken met een Functioneel Optometrist.
Na de opleiding kun je:
- De term fixatie disparatie uitleggen en begrijpen.
- Herkennen en signaleren (in de klas of je praktijk) of er sprake is van een visuele disfunctie.
- Bij vermoeden van een visuele disfunctie een kind testen met onder andere de bioptor.
- Bij uitval een kind doorsturen naar een Functioneel Optometrist waar je mee samenwerkt.
- Visuele trainingsoefeningen in samenwerking met de Functioneel Optometrist inzetten, om er voor te zorgen dat het kind minder tot geen klachten meer heeft.
- De reflexen die een relatie hebben met de ogen herkennen, testen en oefeningen voor meegeven.
- Zes warming-up oefeningen toepassen om speels aan de reflexen te werken die een link hebben met het visuele systeem.
Leerdoelen:
- Je weet wat de oorzaken zijn achter niet begrepen en fysieke klachten, je herkent dit vanuit de theoretische kennis van de visuele vaardigheden.
- Je kunt visuele problemen signaleren en in verband brengen met leer-, gedrags- en houdingsproblemen.
- Je kunt testen afnemen en interpreteren om de visuele disfunctie in kaart te brengen en indien nodig door te verwijzen naar een Neuro Functioneel Optometrist.
- Je hebt kennis van de invloed van de neuro-senso-motorische (reflexen) ontwikkeling op de ogen. Je kunt vaststellen of er nog actieve reflexen aanwezig zijn.
- Je kunt een stappenplan met oefeningen voor de cliënt opstellen en uitvoeren, waarmee je het brein stimuleert om de oogspieren en reflexen beter aan te sturen om zo visuele vaardigheden te verbeteren.
Wil je je verder specialiseren dan kun je na deze opleiding de 1-daagse opleiding volgen tot Ruimtelijk zicht en inzicht coach. Je leert dan welke visuele vaardigheden het kind moet beheersen wil hij de WISC-V, een intelligentieonderzoek kunnen maken. En wat testen we dan eigenlijk bij het kind?
En daarna kun je nog verder met de Verdiepingscursus tot gespecialiseerd visueel screener en trainer. Dan leer je nog meer test- en trainingstechnieken om bijvoorbeeld fixatie disparatie aan te pakken.
Prijzen en details
Wie kan aan de opleiding deelnemen:
De opleiding is bedoeld voor kinderfysiotherapeuten (kinesisten), osteopaten, logopedisten, kinderoefentherapeuten, ergotherapeuten, kindertherapeuten, kindercoaches, leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers, jeugd- en gezinsprofessionals (ortho)pedagogen, kinderpsychologen. Iedereen die met kinderen werkt!
Niveau: post HBO.
Lesmateriaal:
In de opleiding leert u werken met diverse test- en trainingsmaterialen, waarmee u een verantwoorde screening en training kunt vormgeven.
Dit materiaal ontvangt u tijdens de opleiding en wordt uw eigendom:
- Een pen en map met de hand-out van de presentatie en alle test- en oefenbladen.
- Kralenkoord voor convergentie en divergentietraining.
- Malletje voor de VO-star test.
- Saccadische test- en trainingsbladen.
- Perifeertest- en trainingsbladen.
- Scanblad.
- Potlodenset van Breincentrum.
- Certificaat te downloaden in online account.
Er wordt ook informatie verstrekt over aanvullende materialen die in de handel zijn en besteladressen. Aanschaf van aanvullende materialen is niet verplicht of noodzakelijk, al kan het in een aantal gevallen wenselijk zijn. Dit is afhankelijk van de inzet en doelgroep en kan per cursist verschillen. U wordt hierover tijdens de opleiding geïnformeerd.
Aanvullend lesmateriaal:
Het is mogelijk om extra aanvullend lesmateriaal bij te kopen. Het gaat om de volgende producten:
- Visuele screening en training dobbelsteen.
- Visuele screening en training dobbelsteenkaartjes.
Certificering:
Na het afronden van deze scholing ontvang je het certificaat: “Visuele screening en training coach”. Je wordt dan ook als Visueel screener & trainer vermeld op het landelijk overzicht van Breincentrum.
Je ontvangt tevens het logo van de “Visueel screener & trainer coach” zodat je dat op je website kunt vermelden, om zo goed zichtbaar te zijn voor ouders die hulp zoeken voor hun kind.
Studiebelasting:
Twee opleidingsdagen van ieder 6,5 uur. Totaal 13 uur, waarbij u tussendoor kunt genieten van een heerlijke lunch!
Studiebelasting buiten de opleiding bedraagt 16 uur. Deze bestaat uit geleerde testen en oefeningen doornemen (4 uur), afnemen testen bij proefpersonen (4 uur), doornemen literatuur (2 uur), oefentraject doorlopen met een proefpersoon (6 uur).
Nadat de opleiding gevolgd is kan er ingelogd worden op de facebookgroep voor visueel screeners & trainers. Daar vindt nazorg plaats met betrekking tot vragen of andere items door middel van collegiale consultatie.
Jaarlijks kun je deelnemen aan een terugkomdag (kosten 99 euro), waarbij er ruimte is voor het bespreken van casussen en om te netwerken met collega’s. Tevens worden nieuwste ins- en outs met betrekking tot de scholing van Breincentrum onder de aandacht gebracht.
Lestijden: Tijden zijn van 09.15u (inloop), 09.30u start tot 16.30u einde van de opleidingsdag.
Prijs opleiding: 660 euro.
Betaal met KMO-portefeuille (voor Belgen) totaal maar 462 euro, voor kleine ondernemingen (geniet 30% steun).