Thuis in Meertaligheid

Introductie

“To reject a child’s language in the school is to reject the child” – Jim Cummins

Steeds meer scholen krijgen tegenwoordig te maken met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken. Het is voor zowel het welbevinden als voor de schoolprestaties van meertalige leerlingen belangrijk dat hun thuistaal op school wordt gewaardeerd, zichtbaar wordt gemaakt en wordt aangesproken. Immers thuistalen kunnen helpen bij de verwerving van nieuwe kennis én instructietaal (Duarte, 2020). Hoe kun je op school en in de klas effectief omgaan met de diverse thuis- en moedertalen van leerlingen? Wat zijn de cruciale onderdelen voor het ontwikkelen van een talenbeleid dat alle talige vaardigheden van leerlingen recht doet? De antwoorden op deze en andere gerelateerde vragen leer je tijdens deze leergang. Zo komt o.a. aan bod:

  • Hoe leren leerlingen
  • Waarom het van belang is aandacht te besteden aan hun thuistalen en hoe je dat kunt doen.
  • Het maken van een plan van aanpak voor een open meertalig beleid in de school.
  • Wat het vraagt van leerlingen om onderwijs te volgen in een taal die zij niet (volledig) beheersen
  • Hoe het onderwijs een actief beroep kan doen op het gebruik van de moedertaal in dienst van het leerproces
  • De leergang is ontwikkeld door Lidy Peters en gebaseerd op haar boek ‘Talen die de school in komen’ dat in mei 2021 verscheen.

Wat levert deze leergang mij op?

  • Je ontwikkelt een andere attitude ten opzichte van meertalige leerlingen aan de hand van de meest actuele wetenschappelijke inzichten
  • Je leert hoe je een open meertalig beleid kunt ontwikkelen in je school.
  • Je leert op wat voor manieren in de klas een actief beroep gedaan kan worden op de thuistaal van leerlingen.

Voor wie

Deze leergang is geschikt voor onderwijsprofessionals zoals leraren, intern begeleiders, taalcoördinatoren en schoolleiders die optimaal om willen leren gaan met meertaligheid.

Programma

Dit programma bestaat uit 3 bijeenkomsten van een dag gedurende 2 maanden. Per week structureel tijd vrij maken voor het lezen van verplichte literatuur en werken aan praktijkopdrachten (ongeveer totaal 5 uur per week). Tussen de bijeenkomsten zit ruim de tijd om de praktijkopdrachten uit te voeren.

Bijeenkomst 1 – Visie op leren en leren organiseren
Hoe leren kinderen? En wat betekent dat voor ons handelen in de onderwijspraktijk? Vanuit de cognitieve leerspsychologie worde deze vragen in de eerste bijeenkomst beantwoord.

Bijeenkomst 2 – Visie op meertaligheid
Tijdens de tweede bijeenkomst krijg je kennis van de huidige wetenschappelijke inzichten rondom meertaligheid en het gebruik van meertaligheidsdidactieken.

Bijeenkomst 3 – Op weg naar een open meertalig beleid in de school
In deze bijeenkomst wordt er toegewerkt naar een open meertalig beleid; van visie naar kader. Je krijgt handvatten aangereikt voor de eindopdracht: een plan van aanpak voor je school.

De docenten van dit programma
Lidy Peters: docent, Leesspecialist M SEN, Redactielid Beter Begeleiden van de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs (LBBO) en voormalig leraar en intern begeleider PO op een meertalige basisschool.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 10 sep. 20253 bijeenkomsten€ 1485