Summatief – / Formatief werken en toetsen

“Meten is weten, maar wat meten we eigenlijk en wat willen we meten?”
Summatief toetsen is gericht op het verkrijgen van een cijfer als beoordeling. Door formatief evalueren kan het leerproces en de vakinhoud centraal worden gesteld.

Leerlingen zijn hierbij in staat om eigenaar te worden van hun eigen leerproces in plaats van dat ze leren voor de toets. Een rubric kan helpend zijn bij het focussen op effectieve feedback. Leerlingen krijgen via formatieve feedback door wat ze al beheersen en op welke punten ze zich nog kunnen verbeteren. Werken met Rubrics helpt ook bij het stellen van duidelijke verwachtingen (feed-up). Je laat via de Rubric zien op welke onderdelen jij een opdracht of vaardigheid beoordeeld en wat een leerling per onderdeel moet beheersen (feed forward).

  • maximaal 15 personen
  • twee bijeenkomsten van 2 á 2,5 uur
  • neem op tijd contact met ons op over de invulling van de training, zodat we altijd maatwerk kunnen leveren

Wat komt er aan bod?

  • Verschil tussen summatief- en formatief werken en toetsen
  • Mindset op reflectie; waarom, wat en hoe
  • Feed-up-, feed-back, feed-forward
  • Het maken van een rubric in Teams/Classroom/…
  • Tools als Forms, Formative, Peergrade, Nearpod en meer…
  • Zelf aan de slag

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg2 bijeenkomsten