Wordt u binnen uw school geconfronteerd met vragen als:
- Welke nevenactiviteiten binnen onze school kunnen leiden tot BTW-heffing?
- Wat zijn de fiscale gevolgen van verschillende arbeidsrechtelijke constructies, waaronder die van detachering?
- Moet ik loonheffingen inhouden en afdragen wanneer ik gebruik maak van freelance docenten? En hoe zit dat met overblijfouders?
- Welke mogelijkheden biedt de werkkostenregeling voor mijn school?
- Hoe zit het nu toch met de iPhone en de iPad, of de fiets van de werkgever?
- Wij zijn bezig met nieuwbouw. Welke fiscale aspecten spelen hierbij een rol?
Zo ja, dan is deze studiedag zeker iets voor U!
Algemeen
In veel situaties is een onderwijsinstelling belastingplichtig. Zo kan een instelling BTW-plichtig zijn wanneer deze contract- of kantineactiviteiten verricht of personeel detacheert. Daarnaast liggen er vanuit de werkgeversrol bijna altijd verplichtingen op het terrein van de loonheffingen.
Om binnen een onderwijsinstelling alle zaken nog eens goed op een rij te zetten, wordt jaarlijks deze studiedag annex actualiteitencollege georganiseerd. Risico’s ten aanzien van belastingplicht voor scholen kunnen daardoor beter ingeschat worden. Ook leert u beter uw kansen te onderkennen.
Tijdens deze studiedag staan de loonheffingen en de BTW, voor zover relevant voor onderwijsinstellingen, centraal. Daarbij is er ruim aandacht voor actualiteiten, zoals het Belastingplan 2025 en de afschaffing van het handhavingsmoratorium op de wet DBA. Ook de vervanging van deze wet per 1 januari 2026 door de wet VBAR met de bijbehorende juridische en fiscale risico’s komt uitgebreid aan bod. Wat betreft de omzetbelasting is er aandacht hoe de BTW-onderwijsvrijstelling in de praktijk werkt. Tevens wordt stilgestaan bij formeelrechtelijke aspecten, zoals het (tijdig) doen van aangifte en betaling; het maken van bezwaar, en dergelijke.
N.B.: Vooraf bestaat de mogelijkheid om uw eigen vragen/ casuïstiek in te brengen.
Inhoud
Onderwijs en de fiscus; formele aspecten
• Regels rond aangifte en betaling
• De belastingcontrole, naheffingen en bezwaarprocedures
• Horizontaal toezicht
Loonheffingen
• De onderwijsinstelling als werkgever. Beleidsregels (fictieve) dienstbetrekking en gezagsverhouding
• Loonbegrip
• Vrijgesteld loon
• Inhuren van gastdocenten
• VAR (Verklaring arbeidsrelatie) is verdwenen; sinds 1 mei 2016 wordt er gewerkt met modelovereenkomsten, waarop in 2018 het toezicht is uitgebreid (dit in beperkte mate, aangezien er vermoedelijk in 2020 nieuwe wetgeving over samenwerking met ZZP’ers van kracht wordt)
• Vergoedingen aan stagiaires en vrijwilligers
• Tariefkwesties in de loonbelasting, waaronder ‘anoniementarief’, eindheffing en pseudo-eindheffing
• Hoofdzaken m.b.t. premieheffing
De werkkostenregeling
• Hoofdregels en gerichte vrijstellingen, nihilwaarderingen en forfaitaire waarderingen
• Gevolgen voor bestaande personeelsregelingen
• Kansen en risico’s
Omzetbelasting
• Risico’s en kansen m.b.t. de BTW
• BTW-belaste en vrijgestelde prestaties: de onderwijsvrijstelling, koepelvrijstelling en de vrijstelling voor fondswerving
• Het begrip onderwijsprestatie en nauw met het onderwijs samenhangende leveringen en diensten
• BTW-aspecten van veel voorkomende nevenactiviteiten (kantine-exploitatie, verkoop meubilair, fondswervende activiteiten, boekenfonds, verhuur GSM-masten en leerling-kluisjes)
• Fiscale gevolgen van sponsoring (in geld en natura) van lesmateriaal, advertenties, schoolactiviteiten en materialen
• Schoolgebouwen en BTW (keuze van bouwheerschap, nieuwbouw en verhuur van ruimten en gymzalen, verkoop)
• Ontvangen subsidies en BTW
• Ter beschikking stellen van onderwijspersoneel (detachering) en de BTW
• Vormen van samenwerking tussen onderwijsorganisaties en de gevolgen voor de BTW
• Fiscale eenheid BTW
Belastingplan 2022
• Actualiteiten uit het Belastingplan 2022
• Wijzigingen in voor het onderwijs relevante fiacale regelgeving per 1 januari 2022