Start thematraject ‘Leidinggeven aan curriculumontwikkeling’

De komende jaren krijgen de nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s een plek in de onderwijsprogramma’s op de scholen. Dit vraagt van vaksecties dat zij zicht krijgen op de geactualiseerde doelen en bepalen wat dit betekent voor hun eigen programma. Daarin zijn keuzes te maken en accenten te leggen. Hoe kun je als leider leiding en sturing geven aan dit proces? En hoe zorg je voor een gezamenlijke aanpak die past bij jouw school? Dat is waar dit thematraject over gaat.

Voor wie?

Voor alle schoolleiders in het voortgezet onderwijs die al aan de slag zijn of willen starten met het (nieuwe) curriculum. Wanneer je betrokken bent bij het ontwikkelen en invoeren van het nieuwe curriculum, invloed op de visie hiervan hebt of beslissingsbevoegd hiervoor bent, ben je van harte welkom. Voor het samenwerken en versterken van deze ontwikkeling in je school is het mogelijk om samen met een collega in te schrijven.

Wat levert het op?

  • Inzicht in landelijke nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s;
  • De deelnemer heeft een (beter) beeld bij de aspecten die belangrijk zijn bij het werken aan curriculumontwikkeling. Het gaat hierbij om curriculumbewust handelen, curriculumbekwaamheid en het leidinggeven aan curriculumontwikkeling (curriculair leiderschap);
  • Naast curriculumontwikkeling (willen) gaat het ook altijd over schoolorganisatie ontwikkeling (mogen) en professionele ontwikkeling (kunnen);
  • De deelnemer heeft oog voor kwalitatief goede toetsen die de ontwikkeling van leerlingen adequaat in beeld brengen;
  • De deelnemer heeft (meer) zicht op de taken en verantwoordelijkheden van iedereen in de organisatie (inclusief zichzelf) bij deze ontwikkeling;
  • De deelnemer kan de ontwikkelingen aansturen en ondersteunen in de organisatie;
  • De deelnemer ziet de relatie tussen curriculumontwikkeling en SHRM;
  • Kennisontwikkeling door van en met elkaar te leren.

Programma op hoofdlijnen

Curriculumontwikkeling is altijd ingebed in schoolontwikkeling. Daarom kijken we naar het bredere plaatje: hoe dit samenhangt met professionalisering van leraren en organisatieontwikkeling. Het gaat dan over het wat, hoe van curriculumontwikkeling en hoe je als schoolleider schakelt tussen beleid en praktijk en anderen erbij betrekt.

Dag 1: De laatste stand van zaken over de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s. Verkennen en oefenen hoe je start: ruimtes in curriculumontwikkeling benutten, keuzes maken, belangen afwegen;

Dag 2: Een breder perspectief op de rol van toetsing in een samenhangend, verbindend curriculum. Handvatten over toetsontwikkeling en hoe dit bijdraagt aan schoolbreed werken en beter nemen van onderbouwde beslissingen;

Dag 3: De verschillende perspectieven op curriculumontwikkeling en ontwikkelingsfases. Hoe kerndoelen en eindtermen uitwerken voor een duurzame schoolontwikkeling;

Dag 4: De relatie van curriculumontwikkeling met SHRM. De samenhang tussen curriculum, personeel(sbeleid) en organisatie.

Praktische informatie

Data

  • Woensdag 23 september 2026, 10:00 – 17:00 uur
  • Woensdag 11 november 2026, 10:00 – 17:00 uur
  • Woensdag 3 februari 2027, 10:00 – 17:00 uur
  • Woensdag 24 maart 2027, 10:00 – 17:00 uur

Locatie

Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht

Kosten

Deelname aan het traject bedraagt €1200,- per persoon (excl. BTW).

Startdata en locaties

  • Utrecht 23 sep. 20264 bijeenkomsten€ 1200