Schoolveiligheidsmedewerker 2

Tijdens de studiedag komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Crisissituaties en calamiteiten binnen scholen
  • Operationele crisisbeheersing
  • Veiligheid is mensenwerk
  • Werken op basis van SOS-protocollen
  • Oefenen van diverse mogelijke calamiteits- en incidentsituaties in de school

Algemeen

Conciërges en facilitair medewerkers zijn meestal degenen die als eersten waarnemen dat er ongewenst bezoek is, een agressiesituatie of een vechtpartij tussen leerlingen dreigt. Om die reden is het essentieel dat juist deze medewerkers voorbereid en dus getraind zijn om onmiddellijk en adequaat te handelen.
Deze 3-daagse training is gericht op vaardigheden om bij de meest voorkomende calamiteitssituaties direct te handelen. Dus meteen kunnen optreden, de juiste hulp inschakelen (intern crisisteam, politie, hulpdiensten) en indien nodig (via collega’s en/of BHV’ers) leerlingen en andere aanwezigen in veiligheid te brengen.

De training bestaat uit een theoretisch kader en een uitgebreid praktisch gedeelte. Het praktische gedeelte legt de nadruk op het leren handelen en communiceren (first response) tijdens de zg. acute fase van een geweldsincident, te weten de eerste kritische 20 minuten. Dit gebeurt enerzijds vanuit een passieve rol (bijv. het inschatten van de situatie), anderzijds vanuit een actieve rol (hoe eventueel te handelen/in te grijpen). Deelnemers leren daarbij hun eigen positie te bepalen en in te schatten wat ze wel en niet kunnen doen daarbij rekening houdend met de veiligheid van leerlingen, collega’s en zichzelf.

Inhoud

Crisissituaties en calamiteiten binnen scholen
•    Calamiteiten en geweldsincidenten binnen de school
•    Preventieve maatregelen en voorzieningen
•    Opstellen van SOS-protocollen (situatie, organisatie en stappen)
•    Kennis benodigde wet- en regelgeving

Operationele crisisbeheersing 
•    Adequate inschatting van de situatie
•    Prioriteitstelling in handelingen
•    Opvangen van de ‘de eerste klap’.
•    Melden en opschalen

Veiligheid is mensenwerk
•    Kennis en noodzakelijk vaardigheden bij ‘first response’.
•    Fysiek en mentale weerbaarheid. Wat doet acute stress met mij en hoe beïnvloedt dat mijn handelen.
•    Omgaan met paniek bij leerlingen en collega’s. Hoe te handelen/ in te grijpen.
•    Hulp bieden aan slachtoffers en nazorg

Werken op basis van SOS-protocollen 
Oefenen van diverse mogelijke calamiteits- en incidentsituaties in de school, waaronder:
•    Zware agressie: groepsruzie/ opstootje/ vechtpartij binnen schoolgebouw waarbij gezamenlijk ingrijpen met collega’s vereist is.
•    (Be)dreiging met geweld en overval
•    Individuele betrokkenheid bij vechtpartij
•    Aanwezigheid (gewapende) indringer binnen schooltijd
•    Verwarde persoon op schoolplein

Startdata en locaties

  • Utrecht 13 mrt. 20263 bijeenkomsten€ 1495