Na afloop van deze specifiek op onderwijsmedewerkers gerichte BHV-training is de deelnemer in staat om de volgende taken adequaat te verrichten:
- Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen binnen een school;
- Het beperken en bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen binnen een school;
- Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van leerlingen, medewerkers en derden in de school.
Algemeen
Schoolhulpverleners proberen de veiligheidsrisico’s en calamiteiten binnen scholen te beperken. Aangezien scholen andere gevaren en werkomstandigheden kennen dan bijvoorbeeld productiebedrijven, kantoren of winkels, heeft NISHV met Schoolhulpverlening een aanbod speciaal op onderwijsmedewerkers gerichte BHV-opleidingen ontwikkeld. Onze SHV-trainingen zijn conform de Arbowet en dekken de risico’s af die leerlingen, medewerkers en bezoekers van scholen lopen. Binnen het opleidingsprogramma wordt op een integrale wijze rekening gehouden met een grote diversiteit aan calamiteiten en noodsituaties waarmee men dagelijks binnen een school kan worden geconfronteerd.
Speciaal voor medewerkers van onderwijsinstellingen die toetreden tot de School-/Bedrijfshulpverlening is er de 1-daagse training ‘Schoolhulpverlener’. Binnen deze training worden de basisvaardigheden aangeleerd, zoals beschreven in art. 3, lid1, sub e van de Arbowet. Aanvullend worden schoolhulpverleners getraind in preventief en repressief handelen bij een grote verscheidenheid aan schoolveiligheidsrisico’s en calamiteiten.
Inhoud
Inleiding schoolhulpverlening
• Schoolhulpverlening en de rol van de schoolhulpverlener;
• Het schoolgebouw en preventief handelen;
• Bijzonder risico’s bij leerlingen en binnen schoolgebouwen.
Kerntaken van de Schoolhulpverlener (theorie en praktijk)
• Levensreddend handelen en reanimatie (AED);
• Veelvoorkomende (sport)ongevallen binnen de school;
• Verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
• Bestrijden van kleine branden (kleine blusmiddelen).
Hulpverlening en handelen bij specifieke calamiteiten en schoolsituaties
• Alarmeren van en communiceren met medewerkers en leerlingen bij noodsituaties;
• Meldingsprocedures binnen scholen;
• Ontruimen van het schoolgebouw en samenwerken met externe diensten;
• Omgaan met paniek bij leerlingen.