Iedere onderwijsorganisatie is verplicht een Preventiemedewerker aan te stellen. Van de Preventiemedewerker in het onderwijs wordt verwacht dat hij/zij op de hoogte is van de Arbowet- en regelgeving, deze kan vertalen naar de eigen schoolsituatie, diverse Arboactiviteiten, waaronder (mede) opstellen en uitvoeren van de RIE en het Plan van Aanpak kan coördineren en het management kan adviseren over voortgang en nemen van preventieve maatregelen. FiAC heeft speciaal voor deze doelgroep de 3-daagse opleiding ‘Preventiemedewerker in het onderwijs’ ontwikkeld.
Algemeen
De 3-daagse opleiding ‘Preventiemedewerker in het Onderwijs’ biedt deelnemers de belangrijkste inhoudelijke kennis over de Arbowet en de rol en verantwoordelijkheden als preventiemedewerker. De deelnemers worden in staat gesteld invulling te geven aan hun rol als preventiemedewerker t.a.v. de Risico inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en het Plan van aanpak en weten zij waar ze ten aanzien van veiligheid en gezondheid binnen schoolgebouwen op moeten letten.
Tijdens de opleiding is er naast inhoudelijke kennisoverdracht veel aandacht voor problemen waar deelnemers bij de uitvoering van hun taak tegenaan (kunnen) lopen. Het gaat daarbij om aspecten als adviseren van het management, samenwerken met de MR, het actualiseren en borgen van het Plan van Aanpak en het realiseren van een veiligheidscultuur op de werkvloer bij leerlingen en medewerkers. De deelnemers krijgen handvatten om effectiever te communiceren en adviseren. In de dagelijkse schoolpraktijk komen zij sterker te staan in lastige gespreks- en werksituaties. Deelnemers vergroten hun adviesvaardigheden en leren om te gaan met weerstand en te overtuigen vanuit eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid.
Inhoud
DAG 1
Tijdens de eerste dag komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Taken, rol en positie van de Preventiemedewerker ; Voor welke taken ben ik als Preventiemedewerker verantwoordelijk? Welke deskundigheid heb ik nodig?
- Arbobeleid als continue proces, Arbo wetgeving en Arbobesluit
- Arbo-risico’s in het onderwijs en in het schoolgebouw: leren kijken naar de eigen werkpraktijk binnen de onderwijsorganisatie, vaststellen prioriteiten en preventieve maatregelen, knelpunten en valkuilen, mogelijke aanpak voor uitvoeren van maatregelen
- Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) en Plan van Aanpak (PvA): coördinatie en ondersteuning RI&E en uitvoering geven aan het Plan van Aanpak, zelf doen of uitbesteden?
- Instrumenten voor het onderwijs: Arbo-scan, Arbo-catalogus
- Ongevallen, bijna-ongevallen en registratie van ongevallen
- Preventiemedewerker en de SHV/BHV organisatie, schoolnoodplan en interne hulpverlening
- Preventiemedewerker en de relatie met management en MR/OR
- Voorlichting, onderricht en communicatie naar medewerkers en leerlingen
DAG 2 en 3
De tweede en derde cursusdag zijn bedoeld ter verbreding en verdieping van de kennis. Onder meer de volgende onderwerpen komen aan de orde:
• Actuele ontwikkelingen Arbo-wet;
• RI&E en Plan van Aanpak (PvA); actualiseren en borgen in de beleidscyclus, uitvoering PvA en veiligheidsmaatregelen; verdiepende Risico-inventarisaties; omgaan met problemen bij uitvoering van Plan van Aanpak en veiligheidsmaatregelen; uitwisseling van ervaringen en valkuilen . Op welke wijze kunnen maatregelen worden ingevoerd?
• Psychosociale arbeidsbelasting (PSA); agressie, omgangsvormen en werkdruk; herkennen van signalen en implementeren van verbeteracties.
• Arbobeleid positioneren en profileren binnen de school (creëren van draagvlak).
• Veiligheid op de werkvloer en in praktijklokalen: werken op hoogte, gevaarlijke stoffen, machineveiligheid en elektrische veiligheid.
• Bevorderen van veiligheids- en gezondheidscultuur binnen de school en op de werkvloer; gezond en veilig werken, veiligheid en gedrag, motiveren van medewerkers
• Preventiemedewerker, organisatie en vaardigheden; hoe kan ik als Preventiemedewerker mijn taken effectief organiseren?
• Adviesvaardigheden en samenwerken met MR, management en netwerk van externe deskundigen;
• Voorlichting geven aan en motiveren van collega’s ten aanzien van veilig en gezond werken; collega’s hierop aanspreken.
• Hoe om te gaan met weerstand en tegenwerking, de omslag maken naar creëren van Arbo-bewustzijn en draagvlak.
De gehele opleiding wordt ondersteund met onze online leeromgeving.