Pedagogisch leiderschap

Een schoolleider heeft een andere verantwoordelijkheid dan zijn leraren, maar dezelfde opdracht: ervoor zorgen dat íeder kind zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt én zich binnen zijn mogelijkheden optimaal ontwikkelt.

Wat leer je?

  • om je persoonlijke drijfveren in te zetten om vanuit de gezamenlijke bedoeling de pedagogische opdracht vorm te geven;
  • om vanuit je kennis van hechting in organisaties een veilige basis te creëren voor alle betrokken, zodat iedereen zich kan ontwikkelen en niemand wordt buitengesloten;
  • om te werken met de pedagogische ‘wetten’ in de schoolse context, zodat je optimaal ruimte biedt aan de psychologische basisbehoeften;
  • om je vaardigheden in te zetten om ontwikkelingsgericht te begeleiden, waarbij je de diversiteit in het team weet te benutten;
  • om te herkennen hoe je eigen biografie en die van de organisatie van invloed zijn op de (uitvoering van) pedagogische opdracht;
  • om jouw persoonlijke leiderschapskwaliteiten te integreren;
  • om je kennis over de ontwikkelfasen van individuele mensen en groepen gericht in te zetten voor de analyse van processen en daarbij gepaste interventies in te zetten;
  • om systemisch te kijken en interveniëren;
  • om een aantal basisconcepten uit de Transactionele Analyse in te zetten.

Inhoud traject

  1. Bijeenkomst 1: Ik, de leider
  2. Bijeenkomst 2: Ik en mijn team
  3. Bijeenkomst 3: Ik en het systeem
  4. Bijeenkomst 4: Ik in het contact
  5. Bijeenkomst 5: Mijn moreel kompas
  6. Bijeenkomst 6: Presentaties

Een pedagogisch leider maakt het verschil!

Zo’n leider beweegt zich aan de grenzen van de mogelijkheden van zijn leraren, zoals leraren zich aan de grenzen van de mogelijkheden van hun leerlingen begeven. Het vraagt bewustwording om de gelaagdheid van complexe organisaties en menselijk gedrag te doorgronden. Zowel het gedrag van professionals, als van de leerlingen en hun ouders.

Een leider heeft een andere verantwoordelijkheid dan leraren, maar dezelfde opdracht: ervoor zorgen dat íedere leerling zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt én zich binnen zijn mogelijkheden optimaal ontwikkelt.

Wij weten dat elke leider dit in zijn en haar hart nastreeft. En we weten ook dat niet elke leider dat even makkelijk vindt. Het ene jaar loopt het als vanzelf en het ander jaar minder. Of bij dat ene (sub)team wel en bij die andere groep minder. En daarvoor biedt CPC het traject ‘Pedagogisch Leiderschap’ aan.

We werken met een ontwikkelcontract en een persoonlijke (online) intake!

Gebruikte literatuur

Boeken:
Wij zijn leiders, Van Herpen
Werk voor de reünie, Van Herpen
De 7 pijlers van succesvolle teams, Van Geffen (2022)
Persoonlijk leiderschap, Veenbaas

Artikelen:
Teams als symptoomdrager, Siebke Kaat