n 9 dagen verdiep je je in de meest recente inzichten op het gebied van technisch lezen, leesmotivatie, begrijpend lezen/luisteren, woordenschat, mondelinge taalvaardigheid, spelling, werkwoordspelling en stellen. Ook onderzoek je de rol en de bijpassende vaardigheden van een taalcoördinator. Tijdens de opleiding breng je de theorie direct in praktijk aan de hand van tussentijdse praktijkopdrachten. Daarnaast werk je aan je taalbeleidsplan, dat tevens het eindproduct van de opleiding is. Hiervoor ga je tijdens je opleiding op bijv. studiedagen en/of bouwoverleggen met je team aan de slag met een door jou gekozen taaldomein.
Rol en competenties
Na het volgen van de opleiding Taalcoördinator ben je een expert op het gebied van het taal- en leesonderwijs en ben je in staat binnen de school of bestuur een initiërende rol op het gebied van taal en lezen te vervullen.
In de rol als lees-/taalcoördinator word je geacht om een aantal rollen op je te nemen: de rol van expert/inspirator en die van procesbegeleider/coach. Van taalexperts wordt verwacht dat ze kennis over taaldomeinen kunnen overdragen aan hun team, toetsgegevens kunnen analyseren en hier concrete en haalbare doelen uit kunnen extraheren. Als procesbegeleider worden taalcoördinatoren geacht hier een plan voor te maken en de uitvoering van dit proces te monitoren. Hierbij wordt veel initiatief verwacht: inspireren, aanspreken en coachen van collega’s, het in de organisatie brengen van nieuwe kennis, afstemming met directie/schoolplan.
Bovenstaande vergt onder andere de volgende competenties (hbo-niveau, onder andere geput uit het CODO-bekwaamheidsdossier):
- Inhoud (inspirator/expert)
- inhoudelijke kennis over de taaldomeinen: zie modules
- initiatief nemen
- professionaliseren
- samenwerken
- presenteren
- Houding
- reflecteren
- analyseren
- plannen
- monitoren (inclusief kennis van borging)
- doel- en opbrengstgericht werken
- Verhouding
- initiëren
- coachen
- samenwerken
- flexibel anticiperen
- verbinden (directie-team en theorie-praktijk)
Dit bieden wij:
- Klaar binnen één jaar!
- Kerndocenten die met twee voeten in de praktijk staan.
- Acht scholingsdagen en een terugkomdag, waardoor je steeds ondergedompeld wordt in één van de taaldomeinen.
- Ruime periodes tussen de dagen om het geleerde in de praktijk te brengen.
- Inspirerende en activerende werkvormen met veel ruimte voor uitwisseling.
- Directe vertaling naar eigen (team)processen en schoolbeleid.
- Bij alle domeinen aandacht voor groep 1 tot en met 8.
- Ontwikkelen van brede kennis van alle taaldomeinen en vaardigheden op het gebied van coachen.
- Voor de lerende, onderzoekende professional: toegang tot de digitale leeromgeving van OMJS om nieuwe inzichten met andere deelnemers te delen. En twee praktische tools die je niet mag missen als taal-/leescoördinator: 5 minuten Taal en 5 minuten Leidinggeven.
Opbrengsten
- Je weet welke opbouw en inhoud een goed taalbeleidsplan heeft.
- Je weet welke onderdelen een sterkte-zwakteanalyse heeft en zie je de relatie met het taalbeleidsplan.
- Je weet welke mogelijke taken behoren bij de rol van taalcoördinator.
- Je hebt kennis van schoolontwikkelingsprocessen en veranderkunde.
- Je hebt zicht op relevante aspecten van leiderschap en schoolorganisatie.
- Je hebt voldoende reflecterend vermogen om consequent te reflecteren op je eigen leerproces op het gebied van inhoud – houding – verhouding.
- Je kunt in je eigen school of bestuur een centrale rol vervullen bij vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van taalonderwijs.
- Je kunt een taalbeleidsplan voor je eigen school opstellen, aansturen en monitoren.
- Je kunt collega’s inspireren en ondersteunen op het gebied van taalonderwijs.
- Je kunt een sparringpartner/critical friend zijn voor de intern begeleider en de directie als het gaat om ontwikkeling op het gebied van taal- en leesonderwijs binnen je eigen school of scholenbestuur.
Opbouw
De taal-/leescoördinator opleiding bestaat uit vier blokken van steeds twee losse dagen en een terugkomdag, met tussendoor huiswerkopdrachten, waaronder praktijkopdrachten (zoals observaties bij/gesprekken met collega’s). De eindopbrengst is een taalbeleidsplan voor je eigen school.
Voor wie?
- Onderwijsprofessionals die hun hart bij het lees-/taalonderwijs hebben liggen en het verschil willen maken als het gaat om de kwaliteit van goed taal- en leesonderwijs.
- Onderwijsprofessionals die nóg beter willen worden in het vakmanschap van een leraar, in het bijzonder voor de lees-/taaldomeinen.
- Onderwijsprofessionals die de rol van een lees-/taalcoördinator breed zien: kennisdeler, taalexpert/-inspirator en procesbegeleider/coach;
- Onderwijsprofessionals die een belangrijke bijdrage willen leveren aan het zo optimaal mogelijk realiseren van ontwikkelkansen voor alle leerlingen.
- Onderwijsprofessionals die een kartrekkersrol in de school ambiëren op het gebied van het lees-/taalonderwijs.
- Onderwijsprofessionals die goed over zichzelf willen nadenken.