Mini-masterclass Kinderboekenweek 2025

Jonge kinderen moeten leeskilometers maken en woordenschat ontwikkelen. Tegelijkertijd moet ook leesbegrip ontwikkeld worden. De Kinderboekenweek biedt een uitgelezen kans om hiermee aan de slag te gaan. In de masterclass leer je hoe je dit op een speelse, eenvoudige en effectieve manier aanpakt.

Onderbouwleerkrachten ontwerpen veel lesactiviteiten zelf. In deze masterclass helpen we je bij het ontwerpen van lessen begrijpend kijken en luisteren. Je leert hoe je met handige strategieën en verdiepende vragen, jonge leerlingen bewust leert kijken en luisteren. Zo ontwikkelt het leesbegrip zich op een spontane en natuurlijke manier.

Aan het eind van deze masterclass ga je met een lesontwerp naar huis, waarmee je tijdens de Kinderboekenweek een extra impuls kan geven aan het voorlezen van prentenboeken.

Programma

13.30 – 13.45 uur Ontvangst

13.45 – 15.00 uur Begrijpend kijken en luisteren

Waarom en hoe besteed je aandacht aan begrijpend lezen, kijken en luisteren in de onderbouw? In dit deel wordt aandacht besteed aan de opbouw van begrijpend kijken, luisteren en lezen in de onderbouw. Je leert wat je didactisch kunt doen en hoe modelleren helpt om leesbegrip bij jonge leerlingen te ontwikkelen. Daar hoort ook een goede set kijk- en luistervragen bij.

  • Een ‘voorbeeldige’ les begrijpend kijken en luisteren
  • Verdiepende vragen stellen bij prentenboeken en informatieve boeken
  • Verdiepende vragen op drie niveaus

15.00 – 15.15 uur Pauze

15.15 – 16.15 uur Les ontwerpen bij prentenboeken Kinderboekenweek 2025

Je ontwerpt een les waarmee je het begrijpend kijken en luisteren bij je leerlingen verdiept. Je werkt met een prentenboek of een informatieboek. Het lesontwerp wordt als mini-les gepresenteerd, van feedback voorzien en verbeterd.

16.15 – 16.30 uur Reflectie en afsluiting

Reflectie op de relatie tussen wat je geleerd hebt en het gebruik van het repertoire kijk- en luistervragen in de vragenwaaier.

Vragenwaaier

Inbegrepen bij de masterclass is een vragenwaaier met een uitgebreide set vragen op drie niveaus voor prentenboeken en informatieve boeken.

Doelgroep

Leerkrachten onderbouw, groep 1-3.

Cursusleiders

Marleen Kastelein is leesspecialist bij Edu-Sign | Edu-World. Ze heeft veel ervaring in de onderbouw en is projectleider van het project ‘leerlijn begrijpend lezen, kijken en luisteren met prentenboeken in groep 1-3’. Met haar kennis en ervaring weet ze onderbouwleerkrachten telkens enthousiast te maken voor de mogelijkheden van begrijpend lezen, kijken en luisteren. Na de pabo heeft Marleen de master leren en innoveren gevolgd en zich o.a. gespecialiseerd in onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Margretha is leesspecialist bij Edu-Sign | Edu-World en samen met Marleen projectleider van het project ‘leerlijn begrijpend lezen, kijken en luisteren met prentenboeken in groep 1-3’. Ze is gespecialiseerd in de didactiek van begrijpend lezen en slaagt erin dit voor de groepen 1-4 op een speelse manier toegankelijk en bruikbaar te maken. Margretha heeft onderwijswetenschappen gestudeerd en werkt ook als hoogbegaafdheidsspecialist in het basisonderwijs.

Optie

De masterclass wordt ook op locatie gegeven. Neem hiervoor contact met ons op.

Aanmeldingsvoorwaarden

U meldt zich aan voor deze bijeenkomst door het inschrijfformulier onder aan deze pagina in te vullen. Door u aan te melden, gaat u akkoord met de hieronder vermelde aanmeldingsvoorwaarden en onze algemene voorwaarden. Een week voor aanvang van de masterclass sturen wij u een herinnering toe.

Startdata en locaties

  • Dordrecht 24 sep. 20251 bijeenkomst€ 265
  • Barneveld 24 sep. 20251 bijeenkomst€ 265

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen