Je hoopt het nooit mee te maken, maar het kan voorkomen dat je een vermoeden hebt van kindermishandeling en/of huiselijk geweld. Het hebben van een meldcode helpt leerkrachten om eerder en beter te handelen op het moment dat dit vermoeden ontstaat.
De meldcode bestaat uit een helder stappenplan. Hierin wordt beschreven hoe de leerkracht moet handelen bij het signaleren en melden van bijvoorbeeld verwaarlozing, seksueel misbruik of andere vormen van mishandeling of geweld.
Waar gaat het over?
Organisaties en beroepsbeoefenaars in de sectoren gezondheidszorg, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg, justitie, kinderopvang en onderwijs zijn wettelijk verplicht een meldcode te hebben: een stappenplan waarin staat hoe professionals in deze sectoren moeten handelen bij het signaleren en melden van kindermishandeling en huiselijk geweld.
Inhoud
In drie bijeenkomsten komt aan de orde:
- Hoe kan ik als vertrouwenspersoon een bijdrage leveren aan de Veilige School?
- Een heldere afbakening van de taken van de interne vertrouwenspersoon en de externe vertrouwenspersoon.
- Werken met de (eigen) klachtenprocedure.
- Actuele ontwikkelingen en wettelijke kaders, zoals de wet sociale veiligheid, de aangescherpte meldcode en de meldplicht.
- Eerste opvang van de klager, het probleem in kaart brengen, wat zijn mogelijke vervolgstappen?
- Het geven van voorlichting over het voorkomen van klachten en over de eigen rol.
- Oefenen van gespreksvaardigheden met concrete casussen: soorten gesprekken; omgaan met sterke emoties en agressie; gespreksfaseringen, etc.
Het is ook mogelijk om de cursus in 2 bijeenkomsten te houden, maar dan wordt de module gespreksvaardigheden niet behandeld.