Masterclass Leerlingenpopulatie

Informatie

Hoe weet je wat ‘goed onderwijs’ is zonder je leerlingenpopulatie (goed) te kennen? 

 

Van iedere school wordt wettelijk een samenhangend curriculum verwacht dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Een scherp beeld van je leerlingenpopulatie is de sleutel tot goed onderwijs.

 

Maar hoe ziet de leerlingenpopulatie van jouw school eruit? Kom je verder dan wat kengetallen en/of een schoolweging? Iedere school verzamelt allerlei informatie. Maar is alles ook relevant? En helpt het jullie echt om het onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen?

 

Deze Masterclass ‘Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs’ inspireert je om met behulp van meetbare, zichtbare en merkbare data meer te weten te komen van jullie leerlingen. De kennis over jouw leerlingenpopulatie helpt je om focus aan te brengen in de ambities voor schoolontwikkeling om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de leerlingen.

 

Je bent je bewuster van de keuzes die je kunt maken, zoals: 

  • Hoe zorgt ons onderwijsaanbod ervoor dat we hoge verwachtingen van onze leerlingen kunnen hebben?
  • Hoe richten we onze onderwijsomgeving passend in?
  • Welke professionele standaarden formuleren wij voor ons onderwijs?
  • Over welke pedagogische en didactische vaardigheden moeten al onze leerkrachten beschikken?
  • Hoe zetten we onze leerkrachten en ondersteuners optimaal in?
  • Welke professionalisering bieden we het team aan om zo goed mogelijk les te geven aan onze leerlingen?
  • Hoe vertalen we evidence-informed inzichten over goed onderwijs naar onze schoolcontext?
  • Hoe versterken we stap voor stap onze basisondersteuning?
  • Hoe kan de leerlingenpopulatie richtinggevend zijn richting inclusief onderwijs?

 

Zo vormt je leerlingenpopulatie een messcherp gereedschap om je onderwijs permanent te blijven verbeteren!

 

Opbrengst na de cursus

Wil jij weten hoe je jullie onderwijs verder kunt verbeteren? Start bij het nóg beter leren kennen van je leerlingen. Want kennis van jullie leerlingenpopulatie is de sleutel tot schoolsucces!

 

Leer in slechts 2 bijeenkomsten de principes hoe je zelf (samen met je team) jullie leerlingenpopulatie in beeld kunt brengen. Na deze masterclass:

  • heb je een goed beeld van het begrip leerlingenpopulatie
  • weet je welke kenmerken van de schoolcontext echt relevant zijn voor jouw onderwijs
  • heb je een start gemaakt met het onderzoeken van kenmerken van jullie leerlingenpopulatie
  • ben je nagegaan hoe je jouw team meeneemt in het proces van het samen in beeld brengen van jullie leerlingenpopulatie.

 

Programma

Data

Bijeenkomst 1 – donderdag 15 januari 2026

Bijeenkomst 2 – donderdag 2 april 2026

 

Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur    

Deze Masterclass nodigt je uit om samen met je team aan de slag te gaan met het onderzoeken van jullie leerlingenpopulatie.

 

Tijdens bijeenkomst 1 nemen we je mee in het opstellen van een onderzoeksvraag, binnen jouw schoolcontext, met bijbehorende hypothesen. Na deze bijeenkomst ga je op school aan de slag met het verzamelen van data die antwoord kunnen geven op jullie onderzoeksvraag. In bijeenkomst 2 geven we je handvatten hoe je de inzichten kunt vertalen naar de praktijk.

 

Bijeenkomst 1:

  • Waarom is het belangrijk om je leerlingenpopulatie goed te kennen?
  • Hoe kom je meer te weten over de schoolcontext en over wat de leerlingen nodig hebben?
  • Welke data verzamel je en hoe breng je deze goed in beeld?
  • Formuleren van een eigen onderzoeksvraag en bepalen van databronnen

Na de eerste bijeenkomst ga je zelf aan de slag met het verzamelen van data die passen bij jouw onderzoeksvraag.

 

Bijeenkomst 2:

  • Wat zijn de opbrengsten van jouw dataverzameling en wat ben je te weten gekomen?
  • Hoe vertaal je deze inzichten naar schoolsucces?
  • Bepalen van passende vervolgacties in de school
  • Hoe laat je het in beeld brengen van je leerlingenpopulatie cyclisch en systematisch terugkomen in de school?

Na de tweede bijeenkomst kun je de kennis over jullie leerlingen gebruiken om jullie plannen voor het volgende schooljaar kritisch te bekijken, bewuste keuzes te maken in de schoolontwikkeling en handelen vanuit onderbouwde data die leidend zijn het vormgeven van nóg beter onderwijs. Je hebt een schets gemaakt van een plan van aanpak om samen met je team aan de slag te gaan met jullie leerlingenpopulatie.

 

Voor wie

  • Onderwijsprofessionals (IB/KC’ers, schoolleiders, (expert-)leerkrachten) uit po en s(b)o  (met minimaal 2 jaar werkervaring) die hun kennis willen verdiepen

Aanvangsniveau – HBONiveau van de cursus – HBO +

Vrijstellingsbeleid – Geen

 

Let op: je haalt meer uit deze cursus als je in de gelegenheid bent om tussen bijeenkomst 1 en 2 de praktijkopdracht uit te voeren. Wij adviseren je na te gaan of je een start zou kunnen maken met het onderzoeken van de leerlingenpopulatie van jouw school.

Docent(en)

Drs. Vivian van Alem, Mieke Michiels

Startdata en locaties

  • Utrecht 15 jan. 20262 bijeenkomsten€ 945

Snel naar

inschrijven