Bevorder als onderwijsprofessional een lerende cultuur in je eigen (school)organisatie met de deeltijdmaster Learning & Innovation.
Je vergaart kennis over zowel kennis- en leertheorieën, als verander- en begeleidingskunde. Kritisch nadenkend over trends en processen, identificeer en verduidelijk je urgente praktijkvraagstukken binnen jouw organisatie. Samen met je collega’s en andere betrokkenen vertaal je deze kennis naar doeltreffende oplossingen. Zo werk je aan een breed gedragen visie, missie en beleid op het gebied van leren.
De deeltijdmaster Learning & Innovation is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis en vaardigheden op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
Inhoud studie
De studie draait om onderwijsontwikkeling en om innovatie- en veranderprocessen. Je gaat op jouw school aan de slag met een innovatievraag. Je voert hiervoor kleinschalig onderzoek uit. Inspiratie voor onderzoek en innovatie krijg je door betrokken experts, literatuur, medestudenten en oud-studenten.
Opbouw studie
In deze master leer je samen innoveren voor beter onderwijs. Met je medestudenten ga je aan de slag met samenwerkend leren, ontwerpen, veranderen, reflecteren en onderzoeken. Je verdiept je in duurzame onderwijsontwikkeling en theoretische concepten. En we kijken naar hoe de theorie zich verhoudt tot jouw dagelijkse praktijk.
Het eerste jaar ontwikkel je je tot inhoudelijk expert. In het tweede studiejaar voer je een masterproject uit, dat is gelinkt aan je eigen praktijk. Ook ga je aan de slag in masterclasses en werkcolleges waar je meer leert over teamontwikkeling, professionalisering, innovatie, teamcommunicatie en leiderschap. Onderdeel van de studie is een internationaliseringsactiviteit.
Leerlijnen en modules
De studie bestaat uit twee leerlijnen en vijf modules. De modules bestaan uit vijf bijeenkomsten. Tijdens het eerste jaar volg je vier van deze modules. In het tweede jaar staat de laatste module ‘Projecten en kwaliteit in onderwijsorganisaties’ op het programma.
Begeleiding
Tijdens deze master word je begeleid door een studiecoach. Bij alle opdrachten die je op jouw school uitvoert, is je werkgever verantwoordelijk voor de begeleiding en het mogelijk maken van jouw leerproces.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert enkele keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk.
Leerlijnen
Het masterprogramma Learning & Innovation kent twee leerlijnen:
- Onderzoeksleerlijn
- Integrale ontwikkellijn/InnoLabs
- Onderzoeksleerlijn
In het eerste jaar is de onderzoeksleerlijn verweven met de modules. Je ontwikkelt zo je competenties voor het uitvoeren van kleinschalig praktijkgericht onderzoek. Vanaf het tweede jaar pas je deze competenties toe in je masterproject. In je masterproject focus je je op kennisconstructie, professionalisering of innovatie. Je scope daarbij is onderwijsverbetering in je eigen context en/of daarbuiten. Door een accent te kiezen houd je je masterproject haalbaar.
Integrale ontwikkellijn/InnoLabs
In de integrale ontwikkellijn verbind je theorie en praktijk. De studiecoach begeleidt je en is aanspreekpunt. Persoonlijke leervragen en actuele casuïstiek uit de praktijk staan centraal in jouw professionele identiteitsontwikkeling. Je trekt er dan ook op uit om met concrete vraagstukken aan de slag te gaan. En je kijkt ook naar praktijken die buiten jouw (school)organisatie vallen. Je ontwikkelt een persoonlijke professionele praktijktheorie waarbij het accent in het eerste jaar ligt op je rol als inhoudelijk expert. In het tweede jaar ligt het accent op je rol als initiator en begeleider van leren van jouw doelgroep, team en organisatie. Deze rolontwikkeling is verweven met je masterproject.
Lesdagen en studiebelasting
- De deeltijdmaster start jaarlijks in september en duurt 2 jaar.
- Op vrijdag heb je de gehele dag les in Zwolle. Afhankelijk van de module die je kiest, wordt deze in de ochtend of de middag gegeven. Elke module bestaat uit 5 bijeenkomsten.
- Reken op gemiddeld 20 uur studiebelasting per week, inclusief de lessen. Daarnaast is er ruimte voor zelfstudie en ontmoeting met medestudenten.
Werkplek
Je kunt veel wisselwerking tussen de theorie en praktijk verwachten. Vanaf dag één werk je aan onderwijsinnovaties. Uit jouw eigen praktijk, maar je denkt ook mee over maatwerkoplossingen voor medestudenten. In innovatielabs leg je een verbinding tussen de theorie, je dagelijkse praktijk en de leerstof uit de modules.
Jouw werkplek
Je werkt gedurende de masteropleiding in een onderwijssetting waarbij de volgende richtlijnen gelden:
- Je beschikt over een relevante werkplek voor minimaal 2 dagdelen waar je opdrachten kunt uitvoeren.
- En je bent hier (binnenkort) betrokken bij onderwijsinnovatie, schoolontwikkeling en het begeleiden van collega’s.
Voor wie?
De master is geschikt voor leraren met minimaal 3 jaar ervaring in het onderwijs. Je wordt gezien als kartrekker en netwerker. Je bent een denker en doener en je houdt van experimenteren en onderzoeken. In jouw werkomgeving krijg je de gelegenheid om verantwoordelijkheid te dragen, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen.