Leertraject Rector-bestuurder

Ben je rector-bestuurder en wil je je samen met andere rector-bestuurders verder professionaliseren? Dan is dit leertraject mogelijk iets voor jou. De rol van rector bestuurder is vaak best complex omdat je twee petten op hebt: die van rector en die van bestuurder. Tijdens dit traject komen verschillende inhoudelijke onderwerpen aan bod waar een rector-bestuurder mee te maken heeft. We besteden veel tijd en aandacht aan intervisie, waarin uitdagingen van de rector-bestuurder besproken worden. Daarnaast is er veel ruimte voor het delen van ervaringen en netwerken met anderen uit deze doelgroep.

Voor wie?

Dit traject is voor de rector-bestuurders, soms directeur-bestuurders genaamd. Het zijn de leidinggevenden die zowel eindverantwoordelijk zijn als schoolleider en als bestuurder.

Wat levert deelname op?

Na deelname heb je:

  • Zicht op het diverse beroep van rector-bestuurder. Je krijgt inzicht in de beroepsstandaard en het beroepsprofiel en hoe jij je hiertoe verhoudt;
  • Gekeken naar de relatie en samenwerking met de MR en de Raad van Toezicht;
  • Je rol bij het leidinggeven aan de professionele schoolcultuur van je organisatie beschouwd;
  • Nagedacht hoe je om wil gaan met de doorontwikkeling van je organisatie en relevante maatschappelijke ontwikkelingen;
  • Inzicht in vraagstukken waar de rector-bestuurder mee te maken heeft en de beroepsdilemma’s die er spelen;
  • Maak je deel uit van een netwerk van rector-bestuurders: je leert van elkaars kennis en ervaringen o.a. tijdens de intervisiesessies;
  • Je persoonlijke ontwikkelvraag verder verkend en uitgediept.

Programma op hoofdlijnen

Dag 1: De beroepsstandaard, het beroepsprofiel en de eigen invulling daarvan. Wat wordt er van je verwacht? Waar sta je voor, wat houdt het in? Hoe is je bedrijfsvoering geregeld?

Dag 2: De interne samenwerking, met name de samenwerking met de MR en de positionering ten opzichte van de Raad van Toezicht. Hoe ga je om met de dubbele pet en hoe creëer je je eigen tegenspraak?

Dag 3: Wat is je rol bij het leidinggeven aan de professionele schoolcultuur en inhoudelijke thema’s als onderwijskwaliteit/kwaliteitszorg en SHRM? Wat is de analyse van de eigen positie en hoe is de mandatering ingericht?

Dag 4: Hoe ga je om met de doorontwikkeling van de organisatie, met relevante maatschappelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld de ontwikkeling van de onderwijsregio’s e.d.)

In de ochtend is er altijd een spreker die specifieke affiniteit heeft met het betreffende onderwerp. Vaak is dit ook een (oud) rector-bestuurder. In de middag is er altijd intervisie onder leiding van opgeleide intervisiebegeleiders aan de hand van eigen ingebrachte casussen. Daarnaast is er veel ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en leren van elkaar.

Praktische informatie

Data: 

Dag 1: vrijdag 31 januari 2025 van 10:00 – 17:00 uur
Dag 2: vrijdag 21 maart 2025 van 10:00 – 17:00 uur
Dag 3: vrijdag 16 mei 2025 van 10:00 – 17:00 uur
Dag 4: vrijdag 20 juni 2025 van 10:00 – 17:00 uur

Locatie: 

De Bergse Bossen, Driebergen

Kosten: 

Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW).

Startdata en locaties

  • Driebergen-Rijsenburg 31 jan. 20254 bijeenkomsten€ 600