Leergang Leidinggeven aan een Klassewerkplek

De inhoud van de leergang wordt verzorgd door één vaste docent en door verschillende gastdocenten zoals experts van het Vervangersfond/participatiefonds en door Roel Paridaans (opleidingsdocent OMJS). Op de eerste bijeenkomst zal Paul Baan van Klassewerkplek de leergang inleiden.

Middels (gast)colleges, intervisie, expert-interview en verschillende andere werkvormen zullen de deelnemers werken aan een op de eigen school gericht “Plan van Aanpak” om daar het werkgeluk te vergoten. Het onderzoeksinstrument van Klassewerkplek zorgt voor het cyclische proces waardoor kwaliteit gewaarborgd wordt. Het tijdspad is zo opgesteld dat het instrument en deze leergang elkaar versterken.

Doel

Een goede werkplek kent verschillende uitingsvormen maar heeft als algemeen kenmerk dat mensen werkgeluk ervaren. Middels deze leergang worden de verschillende facetten uitgediept die een bijdrage leveren aan meer werkgeluk bij alle medewerkers van een school, ook aan het werkgeluk van de schoolleider.

Opbrengsten

Het lerarentekort is voor iedereen in het onderwijs voelbaar. Het onderwijs staat voor de opdracht om zoveel mogelijk leerkrachten aan zich te binden en dat terwijl de uitstroom nog nooit zo hoog is geweest als nu.

Leerkrachten kunnen gaan werken waar ze willen en zullen kiezen voor de fijnste werkplekken. Het is aan de scholen zelf om werk te maken van goed werkgeverschap.

Naast de uitbreiding van kennis over leidinggeven zal de kennis over jezelf als leidinggevende groeien. Daarnaast zal de school verrijkt worden met een concreet plan van aanpak om meer “werkgeluk” te creëren en zal de peiling naar Werkgeluk van Klassewerkplek voor de school meer inhoud en waarde krijgen.

Startdata en locaties

  • Utrecht 27 mrt. 20266 bijeenkomsten€ 3995