Het praktisch toepassen van ”De Draad”

Enkele jaren geleden ontwikkelde Gerrit Vignero “De Draad”. In deze methode wil hij de ontwikkelingspsychologie vertalen in eenvoudige en bruikbare woorden voor begeleiders en ouders. Teambegeleiders, psychologen en orthopedagogen krijgen met “De Draad” een stap voor stap methode die ze in hun begeleiding kunnen gebruiken. “De Draad”  bevat een aantal praktische beelden die direct door begeleider en ouders begrepen kunnen worden. De relatief ingewikkelde theorie over emotionele ontwikkeling wordt zo concreet en invoelbaar. “De Draad” maakt de stappen inzichtelijk die een baby tot volwassene zet in zijn emotionele en sociale ontwikkeling. Deze stappen worden vertaald in ontwikkelingsthema’s. De essentie van de methode is op zoek te gaan naar het kwetsbare plekje in deze ontwikkeling en op basis daarvan de begeleidingsstrategie te ontwikkelen.

Verbinding met andere methoden

“De Draad” is een methode die zich wil verbinden met andere methoden die tegenwoordig in de zorg worden gebruikt. Er is een duidelijke link met het model voor emotionele ontwikkeling van Anton Došen en de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling (SEO-R², SEO-R² Kleurenprofiel en SEO-V). Ook sluit “De Draad” goed aan bij de methode ervaringsordening, de methode Heijkoop, nieuwe autoriteit, traumasensitief werken (NMT), gentle teaching, Triple C en LACCS. Het koppelen van “De Draad” aan een methode waarmee je in jouw praktijk al werkt, helpt om de draad vruchtbaar toe te passen.

De Schaal voor Emotionele Ontwikkeling

Het is niet noodzakelijk om een SEO-R² af te nemen om met “De Draad” te kunnen werken. Als er wel een ingevulde schaal beschikbaar is dan kan dit interessante informatie bevatten die vertaald kan worden naar het model en methode van “De Draad”. Binnen het model en methode is niet zozeer de SEO-R² totaalscore van belang maar de dynamiek. Er wordt meer gekeken naar de spanningsvelden en de discrepanties. De hoogste scores zeggen iets over de sterke draden, de laagste scores zeggen iets over het kwetsbare plekje in de draad. Gerrit Vignero gebruikt de uitkomsten van de SEO-R² als vertrekpunt voor een gesprek over de relatie tussen cliënt in relatie tot de begeleider.

De tweedaagse cursus geeft je de mogelijkheid om jezelf te bekwamen in het toepassen van “De Draad” in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Het doel van de cursus is om je concrete handvatten te geven om met “De Draad” aan de slag te gaan bij cliënten, begeleiders en ouders. Je krijgt het nodige materiaal om zelf training te geven over de draad en om cliëntbesprekingen te begeleiden. Het is de bedoeling dat je na de cursus de draad kunt doorgeven.

Inhoud

In de cursus leer in je in een kleine groep (maximaal 15 deelnemers) hoe je de methode “De Draad” methodisch in je eigen praktijk kunt gebruiken.

Onderwerpen die tijdens de studiedag aan bod komen zijn:

  • Hoe ontwikkelingspsychologische thema’s worden vertaald in de concepten van “De Draad”?
  • Leren herkennen van de dynamiek van “De Draad” en de processen binnen opvoeding en begeleiding.
  • Het kunnen tekenen van de wigwam als visualisering van dynamiek.
  • Leren kennen van de verschillende stappen in de methodiek.
  • Toepassen van de methodiek bij een concrete cliënt.
  • Handvatten hebben om met “De Draad” aan de slag te gaan. Ingangen die je kan gebruiken om vanuit “De Draad” met cliënten aan de slag te gaan.

Leerdoelen

  • De cursist kent de methode de Draad en kunt er mee werken.
  • De cursist herkent de dynamiek in het model van de Draad.
  • De cursist kan de wigwam tekenen als visualisering van de dynamiek.
  • De cursist kan het werkschema van de Draad gebruiken zowel bij een harmonieuze als bij een kwetsbare ontwikkeling.
  • De cursist kan de methode de Draad toepassen in de praktijk bij cliënten, ouders en begeleiders.

Doelgroep voor de cursus

De cursus is bedoeld voor:

  • Psychologen, orthopedagogen, managers, coaches, coördinerend begeleiders in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, GGZ , verslavingszorg of forensische zorg;
  • Psychologen, orthopedagogen, intern begeleiders en teammanagers in het speciaal onderwijs

Accreditatie

Is toegekend door accreditatiebureau NIP K&J / NVO OG voor het volgend aantal punten:

  • K&J/OG herregistratie 12
  • KJ opleiding – behandeling 2
  • KJ opleiding – diagnostiek 3
  • KJ opleiding – overig taken 1

Het SKJ neemt de accreditatie van NIP K&J / NVO OG over.