Tijdens de leergang komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Organiseren en aansturen van de facilitaire organisatie in een onderwijsinstelling;
- Integrale veiligheidszorg in de school;
- Beheren en verduurzaming van schoolgebouwen
- Facilitaire inkoop, contractbeheer en europees aanbesteden;
- Ontwikkelen van en adviseren over facilitair beleid in het onderwijs.
Algemeen
Goed onderwijs is afhankelijk van een goede facilitaire ondersteuning. De leergang ‘Facility management & beheer in het onderwijs’ is praktisch van opzet. Deelnemers krijgen instrumenten aangereikt om het facilitair beleid en beheer af te stemmen op (vernieuwingen in) het onderwijsproces. Deelnemers leren het facilitair beheer te plannen, te organiseren en te beheersen en de verschillende deelgebieden binnen het facilitair beheer (huisvesting, services en middelen) op elkaar af te stemmen en te integreren. Actuele ontwikkelingen die relevant zijn voor het facilitair beheer in het onderwijs en de schoolgebouwen komen daarbij aan bod, zoals ICT en duurzaamheid. Opgedane kennis en adviesvaardigheden zijn direct toepasbaar in de eigen schoolsituatie.
Dit schooljaar jaar (24e editie!) bestaat deze leergang uit 6 interactieve cursusdagen. Inhoudelijk wordt de leergang jaarlijks geactualiseerd en waar nodig aangevuld. Tijdens de cursusdagen ontvangen deelnemers veel aanvullend cursusmateriaal dat als naslag kan worden gebruikt. De afgelopen jaren hebben meer dan 400 deelnemers uit het onderwijs deze leergang gevolgd en deze van goed tot zeer goed gewaardeerd.
Docenten en gastsprekers binnen deze leergang zijn vakspecialisten die reeds vele jaren actief zijn binnen het onderwijs en bedrijfsleven. Zij beschikken over een ruime kennis en ervaring betreffende facility management in samenhang met het onderwijs. Een goede terugkoppeling naar de praktijk is daarmee gewaarborgd.
Inhoud
Facility management en klantgerichte dienstverlening in het onderwijs
- Facility management in het onderwijs (FM) : een introductie
- Toegevoegde waarde van FM aan het onderwijsproces binnen scholen
- FM-vraagstukken in het onderwijs, trends en ontwikkelingen
- Facilitaire begrippen en instrumentarium: producten- en dienstengids, front- en back office, service level agreements
- Bepalen van het gewenste facilitaire dienstenpakket en serviceniveau
- Afstemming van de dienstverlening richting interne opdrachtgevers (onderwijsteams, sectoren, faculteiten)
- Planning en control van de facilitaire activiteiten
Beheer schoolgebouwen
- Beheer van schoolgebouwen
- Beheersen van gebouwgebonden kosten (onderhoud, schoonmaak, binnenmilieu)
- Beheerniveaus, technische en functionele kwaliteit, Meerjaren onderhoudsplanning
- Bewaken en controleren van onderhoudsactiviteiten, ook met het oog op duurzaamheid
- Specifieke wet- en regelgeving (legionella, asbest. arbo).
Integrale veiligheidszorg in de school
- Veiligheidszorg en risicobeheer binnen onderwijsinstellingen: het beoordelen van de veiligheids- en beveiligingsrisico’s binnen de school; risicoprofiel schoolgebouwen en gebruikers
- Calamiteiten en incidenten
- Veiligheid, arbo en (brand)preventie (safety)
- Sociale veiligheid, toezicht en security
- Plan van aanpak integraal veiligheidszorgsysteem voor scholen
Facilitaire inkoop, contractbeheer en europees aanbesteden
- Beleid, organisatie en uitvoering van het inkoopproces binnen de onderwijsinstellingen.
- Inkoop organisatie en inkoop- en bestelprocedures
- De inkoop van facilitaire producten/diensten
- Contractmanagement
- Europees aanbesteden voor scholen in de praktijk.
Facilitair beleid
- Afstemmen facilitair beleid op onderwijsbeleid en opleidingswensen
- Positionering van de facilitaire afdeling en basisstructuur neerzetten voor de eigen facilitaire organisatie
- Beschrijving van de huidige situatie en de knelpunten
- Het ontwikkelen van facilitair beleid en toekomstvisie binnen een school
- Het facilitair beleids- en activiteitenplan voor uw eigen onderwijsinstelling
Aansturing facilitaire diensten en leidinggeven aan het facilitair team
- De facility manager als leidinggevende binnen het onderwijs
- Interne organisatie en aansturing facilitaire diensten
- Operationeel leidinggeven en werkoverleg
- Versterken van de interne communicatie en samenwerking binnen de onderwijscultuur
- Coachen van facilitaire medewerkers
- Bevorderen van ‘facilitair zintuig’ en klantgericht denken bij uw medewerkers
- Adviesvaardigheden voor het bepleiten van ‘noodzakelijkheden’ bij de schoolleiding