DominantieMatrix

Met de DominantieMatrix ontdek je op welke manier je voelt, denkt, doet en wat voor persoonlijkheid je bent.
Zou het niet handig zijn als jeugd- en gezinsprofessional of als kindercoach, dat je weet wat je kunt doen als iemand in een stresssituatie terecht komt en bijvoorbeeld niet meer uit zijn woorden kan komen of als iemand van zichzelf vindt dat hij dom is. Faalangst, onzekerheid en agressief of teruggetrokken gedrag liggen op de loer. Kinderen met deze symptomen hebben van de spanning vaak last van buikpijn. Misschien hebben ze al een faalangsttraining achter de rug die niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Wat kunnen we dan nog doen om hen te helpen..? We moeten het probleem aanpakken bij het fundament (de basis). Dat doen we met de DominantieMatrix.

Als leerkracht, logopedist of orthopedagoog kan het heel handig zijn om te weten op welke manier een kind het beste leert. Hoe presteert het kind onder stress of als het juist ontspannen is? Wat zijn de blokkades en waarom lukt het leren niet? Denk eens aan de kinderen die in de klas het hele jaar door prima functioneren, maar tijdens de Cito- of Niotoetsen hopeloos falen. Wat is de optimale plek in de klas? Wat kan er gedaan worden om beter functioneren op school mogelijk te maken?

Sociaal-emotionele problemen en leerproblemen gaan hand in hand. Het is een eenheid, het één heeft invloed op het ander. Met de DominantieMatrix pak je beide problemen aan. We hebben één doel: het kind weer in zijn eigen kracht zetten, zodat het vol zelfvertrouwen kan groeien en bloeien!

Herken je dit? Kinderen (of volwassenen) die:

  • Heel faalangstig zijn en weinig zelfvertrouwen hebben.
  • Alleen maar kijken en vrijwel nooit iets zeggen.
  • Niet lijken te luisteren.
  • Er altijd doorheen moeten praten in de klas of op het werk.
  • Niet stilzitten als hen iets verteld wordt.
  • Letters en cijfers blijven spiegelen.
  • Tijdens een uitleg altijd ergens aan willen blijven friemelen.
  • Op een specifieke plaats willen zitten in de klas of tijdens een vergadering op het werk. Liefst vooraan of juist achteraan. Links of rechts in de hoek.
  • Hoogbegaafd zijn, maar toch tegen allerlei problemen aanlopen.
  • Eerst alles op moeten schrijven voordat het beheerst en gekend wordt, terwijl anderen het hardop tegen zichzelf moeten zeggen.
  • Een belangrijke presentatie hebben en ineens niet meer uit hun woorden kunnen komen.

Ga dan werken met de DominantieMatrix.

Over de opleiding

De linker- en rechterhersenhelft werken samen. Het is zo dat er een voorkeur optreedt, waarbij het kind zich links- of rechtsgericht ontwikkelt. Dat wordt bepaald door de dominantie van de linker- of rechterhersenhelft. Dominantie van de linkerhersenhelft zorgt ervoor dat iemand van links naar rechts werkt. Dat past precies bij de manier waarop we leren lezen, schrijven en rekenen. Je hebt dan ook talige mogelijkheden en kan logisch redeneren. Wel mis je het overzicht en kun je soms door de bomen het bos niet meer zien.

Ben je rechtsgericht (beelddenker) omdat de rechterhersenhelft dominant is, dan werk je het liefst van rechts naar links. Tegen de stroom in als het ware. Spiegelingen (b/d) en verwisselingen kunnen daardoor optreden. Ook kan het daardoor voorkomen dat optellen wel lukt, maar aftrekken een stuk moeilijker is. Of dat rekenen en klokkijken niet gemakkelijk zijn, omdat je letterlijk anders tegen de cijfers en getallen aankijkt. Tijdsbesef kan zich daardoor moeizamer ontwikkelen dan gewenst. Ruimtelijke begrippen als meer en minder, links en rechts, onder en boven, voor en achter zijn dan verwarrend. Zo kunnen er problemen ontstaan op reken en taalgebied.

Dominantie:
Maar dominantie beperkt zich niet alleen tot de hersenhelften. Er is ook oog-, hand-, voet- en oordominantie. In totaal zijn er 32 combinaties mogelijk:

– 16 rechterhersenhelft combinaties

– 16 linkerhersenhelft combinaties

De dominantie van oog, hand, oor en voet bepalen hoe je met auditieve en visuele informatie om kan gaan. En of je leert door bewegen, luisteren, praten, kijken of juist door doen. In stilte of juist met anderen of combinaties ervan. Of je vooraan of juist beter achteraan kan zitten in de klas of helemaal links of rechts.

DominantieMatrix:
Met de DominantieMatrix kan bepaald worden wat iemands dominantieprofiel is. Dominanties beperken zich niet alleen tot de hersenhelften. Zo heb je ook een dominante hand, voet, oog en oor. Zo zijn er in totaal 32 verschillende dominantieprofielen mogelijk. Het dominantieprofiel geeft inzicht in de leerstijl, interesses, gedrag, concentratie en persoonlijkheidsontwikkeling van een persoon. Maar ook hoe we omgaan met onze relaties, hoe we werken, spelen en leren in nieuwe en stressvolle situaties en hoe we daar mee om gaan. De dominanties van oog, hand, oor en voet bepalen ook hoe je leert: door bewegen, luisteren, praten, kijken of juist door te doen. Zo heeft iedereen een unieke leerstijl. Je dominantieprofiel is jouw manier van voelen, denken en doen.

Zou het niet handig zijn als je weet hoe een kind het beste leert? En hoe het presteert onder stress of als het juist ontspannen is? Wat de optimale plek in de klas is? Wat je kunt verwachten als je het kind in staat stelt om aan het dominantieprofiel tegemoet te komen? En wat eraan gedaan kan worden om beter functioneren op school mogelijk te maken? Leer dan werken met de DominantieMatrix!

Na de opleiding kun je

  • De ontwikkelingsfasen van een kind herkennen aan de hand van de theorie van Mesker en Hendrickx.
  • Het verloop van de lateralisatie-ontwikkeling herkennen in relatie tot rijping van het kind om zich te kunnen gaan ontwikkelen.
  • Op individuele basis testen, het dominantiepatroon bij iemand vaststellen en maatregelen nemen bij problemen die daar verband mee houden.
  • De testgegevens invoeren in het webbased DominantieMatrix programma, waarna je een verslag voor je cliënt kunt schrijven en weet welke oefeningen je in moet zetten om de persoon in balans te brengen, zodat hij goed kan functioneren.
  • Naast een stuk gedegen onderbouwing praktische oefeningen in zetten. De technieken en maatregelen die in de opleiding aan bod komen: reflexintegratie-oefeningen, Meskerbord, kinesiologische oefeningen, stressreguleringstechnieken, motorische training, sensomotorische training, lateralisatietraining, oogtraining en ontspanningsoefeningen via ademtechnieken. Daardoor wordt in stresssituaties een betere samenwerking tussen de rechter- en linkerhersenhelft mogelijk gemaakt.
  • Het hele sensomotorisch functioneren activeren op een zodanige wijze, dat de problematiek die voortkomt uit een minder gunstig dominantiepatroon doeltreffend wordt aangepakt.
  • Zes warming-up oefeningen toepassen om de persoon in balans te brengen, om de rijping verder op gang te brengen en om bijvoorbeeld het lateralisatieproces of de samenwerking van de hersenen te bevorderen.
  • De persoon in balans brengen. Bij sociaal-emotionele en leerproblemen is er vrijwel altijd sprake van een onbalans.

Prijzen en details

Wie kan aan de opleiding deelnemen:
De opleiding is bedoeld voor jeugd- en gezinsprofessionals, kindercoaches, remedial teachers, leerkrachten, intern begeleiders, orthopedagogen, psychologen, kinderkinesisten en logopedisten. Iedereen die met kinderen werkt!

Toelatingseisen: Opleiding en ervaring op HBO niveau: richting pedagogiek, logopedie, psychologie, coaching, PABO of lerarenopleiding.

Niveau: post HBO.

Lesmateriaal:
Elke cursist ontvangt de volgende materialen:

  • Een pen en map met de hand-out van de presentatie en alle test- en oefenbladen.
  • Je krijgt 3 maanden een licentie voor het gebruik van de webbased software DominantieMatrix met 2 leerling accounts GRATIS.
  • Certificaat te downloaden in online account.

Aanvullend lesmateriaal:

Het is mogelijk om extra aanvullend lesmateriaal bij te kopen. Het gaat om de volgende producten:

  • DominantieMatrix dobbelsteen.
  • DominantieMatrix dobbelsteen kaartjes.

Certificering:
Na het afronden van deze scholing ontvang je het certificaat: “DominantieMatrix Coach”. Je wordt dan ook als DominantieMatrix Coach vermeld op het landelijk overzicht van Breincentrum.

Je ontvangt tevens het logo van de “DominantieMatrix Coach” zodat je dat op je website kunt vermelden, om zo goed zichtbaar te zijn voor ouders die hulp zoeken voor hun kind.

Studiebelasting:
Een opleidingsdag van 6 uur, waarbij u tussendoor kunt genieten van een heerlijke lunch!
Studiebelasting buiten de opleiding bedraagt 8 uur. Deze bestaat uit het in kaart brengen van het dominantieprofiel bij proefpersonen (2 uur), oefeningen doornemen en inoefenen (1 uur), doornemen literatuur (2 uur), oefentraject doorlopen met een leerling (3 uur).

Nadat de opleiding gevolgd is kan er ingelogd worden op de facebookgroep voor Dominantiematrix Coaches. Daar vindt nazorg plaats met betrekking tot vragen of andere items door middel van collegiale consultatie.

Jaarlijks kun je deelnemen aan een terugkomdag (kosten 99 euro), waarbij er ruimte is voor het bespreken van casussen en om te netwerken met collega’s. Tevens worden nieuwste ins- en outs met betrekking tot de scholing van Breincentrum onder de aandacht gebracht.

Lestijden: Tijden zijn van 9.15u (inloop), 09.30u start tot 16.00u einde van de opleidingsdag.

Prijs opleiding: 520 euro.

Startdata en locaties

  • Wijchen 17 nov. 20251 bijeenkomst€ 520