Leiding geven aan leesbeleid

Doel

Op veel scholen is het (begrijpend)leesonderwijs in beweging. Op verschillende manieren en passend binnen de eigen schoolcontext worden grote of minder grote veranderingen ingezet. Begrijpend leesonderwijs op een andere manier organiseren en dit duurzaam implementeren en borgen is een proces waarbij je met veel factoren en invloeden te maken krijgt. Visieontwikkeling, doelstellingen bepalen, versterken van leerkrachtvaardigheden, zorgen voor een stimulerende leesomgeving, contact met partners; elke stap in het proces heeft met betrekking tot het leesonderwijs zijn specifieke vraagstukken en aandachtspunten. Maar hoe komt zo’n proces nu goed van de grond? Hoe kom je tot een gezamenlijke visie? Hoe zorg je ervoor dat iedere leerkracht zich blijft ontwikkelen? Wat vraagt het van hen om het begrijpend leesonderwijs op een andere manier te verzorgen? Op deze inspiratiedag leer je waar je rekening mee moet houden als je samen met het team aan de slag wilt met een schoolbrede verbetering van het leesonderwijs. Of je nu schoolleider, taalcoördinator of kwaliteitsmedewerker bent, je weet aan het eind van deze dag hoe je de verandering van het leesonderwijs kunt beginnen, wat je gaandeweg tegen kunt komen en waar je belangrijke accenten legt.

 

Inhoud

Tijdens deze dag:

  • Verkennen we de ontwikkelingen rondom het leesonderwijs uit onderzoek en in het veld.
  • Zoomen we in op wat nodig is om leerkrachten op dit domein te professionaliseren.
  • Denken we na over activiteiten die nodig zijn om aan een visie op taal en lezen te werken.
  • Maken we een plan van aanpak om het team in beweging te krijgen het leesonderwijs te veranderen.

Werkwijze

Een afwisseling van theorie, praktische opdrachten en een vertaling naar de eigen praktijk.We maken gebruik van de Quickscan begrijpend lezen.

 

Opbrengst

  • Je vergroot je inzicht om op planmatige wijze een verandering van het leesonderwijs vorm te geven.
  • Je leert wat het belang is van een visie op taal en lezen en weet wat nodig is om daar met het team mee aan de slag te gaan.
  • Je hebt zicht op de factoren voor effectieve professionalisering op het gebied van lezen.
  • Je ontdekt waarom jij als leider van de verandering onmisbaar bent voor de verandering van het leesonderwijs op jouw school en welke rollen je daarbij kunt innemen.

 

Omvang

Deze inspiratiedag vindt plaats op 22 november 2024, duurt van 9.30 tot 16.00 uur en wordt verzorgd door Marjolein van Oenen.

NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

 

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Thema’s
Onderwerpen