Creëer meer zelfinzicht met de Toolkit “Mijn draadjes doen zien en zien doen”

Werk jij met kinderen en/of jongeren? En herken je een van de volgende situaties?

  • Een kind waarmee je werkt vindt het lastig om diens eigen emoties te reguleren waardoor samenspelen met huisgenoten eindigt met uitbarstingen of agressief gedrag.
  • Een kind uit je groep heeft een pestverleden en vertoont een zeer laag zelfbeeld en laat daardoor niet zien wat het allemaal aan competenties in huis heeft.
  • Een jongere uit je klas heeft veel last van zintuiglijke prikkels, is steeds moe en haakt af als hij zich moet focussen op een taak of test.
  • Een kind blokkeert plots tijdens een sportactiviteit en wil sindsdien niet meer alleen uit huis.
  • Een kleuter heeft zoveel schakeltijd nodig om afscheid te nemen van zijn ouders als hij gaat logeren.
  • Een jongere heeft moeite om zijn vrienden te behouden en ligt in de knoop met zijn eigen identiteit. Hij vraagt je hulp hierbij.

Met de toolkt “Mijn draadjes “doen zien” en “zien doen” heb je een krachtig instrument in handen waarmee je kinderen en jongeren tussen 5 en 18 jaar inzicht kunt geven in zichzelf. Vervolgens kun je ze handvatten aanreiken om beter om te gaan met hun eigen uitdagingen.

De toolkit zelf kan ingezet worden bij kinderen en jongeren met een normale ontwikkeling alsook gebruikt worden voor mensen met een lichte verstandelijke beperking zowel thuis, op school, in begeleidingstrajecten, therapie en in dagbestedings- en woongroepen.

Met de toolkit schaalt een kind zichzelf in samen met een begeleider

Deze toolkit bestaat enerzijds uit Mijn Uniek Draadverhaal’, een veelzijdig interview met een laagdrempelige bevraging zodat elke cliënt/leerling zelf mag en kan reflecteren op eigen emoties, en anderzijds uit ‘Mijn Draadjestheater’, een visuele ondersteuning en blikvanger die je zal ondersteunen om elk kind/jongere ZICHZELF emotioneel te laten inschalen, bewust worden van eigen kansen en kwetsbaarheden, eigen snap-mechanisme doet groeien op een integratieve en dynamische manier. Het kind/de jongere staat centraal en vertelt/zet zijn eigen verhaal vanuit een eigen beleving.

De tool kan gebruikt worden als beginsituatie, als intake, als evaluatiemoment, als psycho-educatie, bij duiding van functie van gedrag en de vertaalslag ervan tijdens je sessies of begeleiding, bij verdere ontwikkeling van het zelfbeeld en het fundamentele zelfvertrouwen….

Inhoud van de workshop

Tijdens de workshop komen de volgende thema’s aan bod

  • Emotionele ontwikkeling volgens De Draad
  • Sensorische Informatieverwerking volgens de theorie van W. Dunn
  • Hoe zit de toolkit “Mijn draadjes “doen zien” en “zien doen”” in elkaar
  • Voor welke doelgroepen en situaties kan het worden ingezet
  • Hoe dient de toolkit te worden gebruikt

Leerdoelen

Na afloop van de workshop:

  • Heb je een beeld gekregen van wat de toolkit “Mijn draadjes “doen zien” en “zien doen”” inhoudt
  • Weet je in welke situaties en bij welke cliënten je de toolkit kunt inzetten
  • Ben je geïnformeerd over wat er nodig is om de toolkit goed te kunnen gebruiken.

Doelgroep

De inhoud van de workshop heeft betrekking op: psychotherapeuten, begeleiders (zowel in onderwijs als in welzijn), therapeuten, coaches, counselors, orthopedagogen, psychologen, iedereen die (individueel) werkt met een kind/jongere.

Accreditatie

Is toegekend door:

Het accreditatiebureau NIP K&J / NVO OG voor het volgend aantal punten:

  • K&J/OG herregistratie 6
  • KJ opleiding – behandeling 3
  • De accreditatie van NIP K&J / NVO OG wordt overgenomen door het SKJ