Conciërge in het onderwijs

Deze driedaagse training voor (beginnende) conciërges in het onderwijs leert u het volgende:

  • U verwerft inzicht in uw eigen functioneren, handelen en communiceren als conciërge.
  • U verkrijgt inzicht in het takenpakket van de conciërge/huismeester binnen de school.
  • U vergroot uw vaardigheden in de omgang met leerlingen, docenten en derden.
  • U leert ongewenst en asociaal gedrag bij leerlingen te begrenzen en te corrigeren.
  • U vergroot uw kennis op het terrein van facilitair beheer, veiligheid en beveiliging binnen scholen.
  • U leert om te gaan met diverse lastige werksituaties en met problemen in de samenwerking met collega’s/docenten.

Algemeen

De conciërge is op veel scholen verantwoordelijk voor de uitvoering van het schoonmaakbeheer, de bedrijfshulpverlening, het milieubeheer, de reprodienst, de kantine en de beveiliging. In noodsituaties en bij conflicten is hij/zij de eerst aangewezene die aangesproken wordt en handelt. Van conciërges wordt daarnaast verwacht dat ze pedagogisch juist reageren op leerlingen die een beroep op hen doen. Doelstelling van deze vernieuwde 3-daagse cursus ‘Conciërge in het onderwijs’ is naast het versterken van basiskennis en visie op facilitaire deelgebieden, tevens het verbeteren van communicatieve en contactuele vaardigheden, het leren omgaan met asociaal gedrag en het versterken van veiligheid en beveiliging binnen scholen. Veel aandacht is er voor het oefenen van diverse gesprekssituaties.

Inhoud

De conciërge functie
Taken en verantwoordelijkheden, plaats binnen de (facilitaire) organisatie, beroepshouding en persoonlijke effectiviteit, omgaan met spanningen en knelpunten in het werk, mogelijkheden om het eigen functioneren te verbeteren.

Succesvol communiceren met leerlingen, ouders en docenten
Communicatieve vaardigheden; aanspreken en contact maken, duidelijk zijn, geven van feedback; gesprekken met mondige en lastige leerlingen, ouders en docenten; hanteren en handhaven van huisregels, corrigeren van moeilijk en asociaal gedrag, omgaan met klachten en boosheid.

Klantgericht handelen en effectief samenwerken
Concretisering van een klantgerichte houding, persoonlijke presentatie en uitstraling, klantgericht communiceren en omgaan met verwachtingen van derden.
Effectief omgaan en samenwerken met collega’s, communiceren en afstemmen binnen het team, omgaan met conflicten en problemen in de samenwerking.

Facilitair beheer, veiligheid en surveillance
Inleiding facilitair beheer en rol van conciërge bij facilitaire werkzaamheden.
Beoordeling van beveiligings- en veiligheidsaspecten (arbo) binnen schoolgebouwen.
De facilitaire surveillance: waar let ik op bij mijn (sluit)ronde door het gebouw? Rapporteren en melden van facilitaire onvolkomenheden en onveilige situaties.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg
  • Utrecht 21 mrt. 20253 bijeenkomsten€ 1365