Code MBO is een gloednieuw project speciaal ontwikkeld voor het MBO om invulling te geven aan burgerschapslessen, loopbaanbegeleiding of projectweken. Code MBO richt zich met behulp van interactieve games en creatieve werkvormen op multiperspectiviteit en versterkt het geloof in eigen kunnen (talenten). De studenten bouwen samen aan hun eigen planeet, kruipen in de huid van een boerderijdier, stellen hun eigen nieuwsitem samen en leren hun studiegenoten beter kennen.
Een school als samenleving
Een school is bij uitstek een plek om te oefenen met samenleven. Een school is een samenleving in het klein. Code MBO prikkelt studenten middels de lessenreeks om kritisch na te denken over waar ze voor staan, om zich open te stellen voor de mening van anderen en elkaar te bevragen. Dit doen ze aan de hand van een aantal educatieve games en interactieve werkvormen. Allemaal gericht op het leren omgaan met verschillen in kansen, meningen, waarden, achtergronden en ideeën.
Lessenreeks
Code MBO is een project dat bestaat uit zes interactieve, ervaringsgerichte lessen van 1,5 uur voor burgerschap en loopbaanbegeleiding. Als student onderzoek je samen met je medestudenten je eigen kijk op de wereld en die van anderen, je stapt in andermans schoenen en je wordt aangespoord om situaties vanuit een hele andere kant te bekijken.
Docententraining
Bij de zes interactieve lessen hoort ook een docententraining van twee dagdelen. Hierin wordt niet alleen de praktische kant besproken over het werken met de online omgeving, gespreksstarters en werkbladen, maar ook inhoudelijk de diepte ingegaan met als doel de interactie tussen docenten en studenten te vergroten.
Impact
Door Code MBO te boeken…
- Versterk je kritische denkvaardigheden bij studenten.
- Leren je studenten omgaan met perspectief in een steeds snellere veranderende wereld.
- Investeer je in het elkaar leren kennen en vergroot je empathie.
- Open je het gesprek tussen studenten, docenten en schoolleiding.
- Leren studenten reflecteren op zichzelf, anderen en de samenleving.
- Vergroot je de handelings-vaardigheden, het bewustzijn en inleving van studenten.
- Ontwikkel je jezelf als docent o.a. op het gebied van multiperspectiviteit, moeilijke gesprekken en privileges.