In 7 fases naar het bovenschools ICT-Beleidskader, begeleidt door OMICT. In het bovenschools ICT-Beleidskader staan de belangrijkste onderwijskundige kaders voor de ontwikkeling van onderwijs met ICT. Dit kader wordt opgesteld met en door de stuurgroep. Het dient als een stip aan de horizon en geeft richting en houvast aan scholen. De grote lijnen worden in het kader uitgezet, de scholen blijven in principe autonoom in de vertaling van het kader naar de eigen schoolorganisatie.
Fase 1 | Verkenning trends & ontwikkelingen
Doel: Stuurgroep inspireren en prikkelen a.d.h.v. onderwijskundige trends en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs met ICT. Mindset: Tevens het vormen van een positief kritische blik op deze trends en ontwikkeling.
Fase 2 | Troa-sessie
D.m.v. een interactieve brainstormsessie worden de belangrijkste speerpunten (kaders) voor het onderwijs met ICT t.a.v. het primaire en secundaire onderwijsproces vastgesteld.
TROA: Toekomst, Realiteit, Opties en Acties. Denken van groot en onbeperkt naar klein en specifiek. De belangrijkste belemmeringen én oplossingen worden besproken en vastgesteld.
Fase 3 | Uitwerken concept ICT-Beleidskader
De Troa-sessie wordt uitgewerkt uit tot een concept-document met daarin tenminste:
Waarom (aanleiding)
Hoe (op welke manier gaan we de doelen realiseren)
Wat (opbrengsten)
Onderscheid tussen Optimalisatie- en innovatie-doelstellingen
Fase 4 | Concept-uitwerking naar directeurenberaad
Het directeurenberaad wordt gevraagd feedback te geven op de concept-uitwerking van het ICT-Beleidskader.
Fase 5 | Bespreken feedback directeurenberaad
Bespreken en verwerken feedback van directeurenberaad.
Fase 6 | Uitwerken definitieve versie
Feedback vorige sessie wordt verwerkt tot een definitief ICT-Beleidskader (op 1 A4).
Fase 7 | Goedkeuring RVT/GMR (Presentatie)
Presentatie ICT-Beleidskader aan Rvt / GMR.
Voor wie
De begeleiding voor het opstellen van een bovenschools ICT-Beleidskader is vooral interessant voor bestuurders, beleidsmedewerkers en bovenschoolse-ict-ers.
Resultaat
Het bovenschools ICT-Beleidskader met daarin de belangrijkste onderwijskundige kaders voor de ontwikkeling van onderwijs met ICT. Het dient als een stip aan de horizon en geeft richting en houvast aan scholen. De grote lijnen worden in het kader uitgezet, de scholen blijven in principe autonoom in de vertaling van het kader naar de eigen schoolorganisatie. Het vervolg is de opleiding ‘In 5 fases naar het schoolspecifiek ICT-Beleidsplan’.
Kosten
Deze opleiding wordt in company gegeven en bestaat uit circa 3 x 2 uur en enkele uren schriftelijke feedback. De kosten bedragen € 5.750,- ex BTW.