De begeleider als instrument

Wil je je eigen gedrag en dat van anderen beter leren begrijpen en je communicatie optimaliseren? In deze 3-daagse lees, ervaar, analyseer en experimenteer je over en met diverse psychologische concepten. Je leert deze theorie in je eigen gedrag en communicatie herkennen. Dit is een training in een kleine groep met veel ruimte voor intervisie: constructief, voedend en inspirerend. Het is géén gespreksvaardigheidstraining; de oefeningen gaan over jou in je functioneren als begeleider. Je leert wat er al goed werkt in je begeleiding, hoe dat komt én krijgt nieuwe gereedschappen voor nog betere gesprekken en contact. Je werkt met eigen casussen.

Startende decanen vmbo (basis, online)

Starten als decaan kan een grote klus zijn waarbij je zoekt naar kaders, begeleiding en contact met collega’s. Deze basistraining voor startende decanen is daarom onmisbaar voor iedereen die als decaan begint of onlangs is begonnen. In tweeënhalve dag word je meegenomen langs alle belangrijke thema’s die bij het decanaat komen kijken. Je leert de kneepjes van het vak van een ervaren trainer en decaan, en wisselt ervaringen uit met andere startende decanen.

  • BiOND
  • 16 jan. 2025
  • € 1.140
  • € 975

Mindful leren kiezen

Keuzes maken is soms lastig, zeker als het er echt toe doet. Om te kunnen kiezen moet je weten wat er in je omgaat. Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in de wirwar van gedachten en emoties die in ons omgaan. Mindfulness, oftewel aandachtig zijn, biedt een verademing te midden van deze stroom van gedachtes.  Het stelt je in staat om bewust aanwezig te zijn in het moment, zonder worden meegesleept door zorgen over het verleden of de toekomst en van waaruit je authentieke beslissingen kan nemen. 

ACT in LOB

Ben jij als loopbaanbegeleider ook op zoek naar concrete tools die leerlingen of studenten kunnen helpen bij hun studiekeuzeproces? Heb je behoefte aan praktische instrumenten om die keuzestress te verminderen? Met deze training leer je werken met onze online toolkit ACT in LOB. 

Verdiepende training decanaat

Ben je een aantal jaar werkzaam als decaan of LOB coördinator en wil je jouw kennis en vaardigheden rondom LOB en het decanaat vergroten? In deze verdiepende training staat de onderwijspraktijk centraal: je gaat samen met andere deelnemers de diepte in aan de hand van jouw schoolpraktijk. De trainers – ervaren en bevlogen decanen – maken de theorie direct toepasbaar. Ga aan de slag met het uitdragen van jouw LOB-beleid in de school, leer het te borgen en bewaak de kwaliteit ervan.

Vervolgcursus decanaat

Ben je een aantal jaar werkzaam als decaan of LOB coördinator en wil je jouw kennis en vaardigheden rondom LOB en het decanaat vergroten? In deze vervolgcursus staat de onderwijspraktijk centraal: je gaat samen met andere deelnemers de diepte in aan de hand van jouw schoolpraktijk. De trainers – ervaren en bevlogen decanen – maken de theorie direct toepasbaar. Ga aan de slag met het uitdragen van jouw LOB-beleid in de school, leer het te borgen en bewaak de kwaliteit ervan.

Webinar Studie in de VS

Het wordt deels in het Nederlands en deels in het Engels gegeven door UStudy experts Marina Meijer (studie- en sportadviseur voor de VS) en Rachel Hylarides (application specialist VS). Ontvang de ins & outs voor eerstelijns informatie en hulp aan uw leerlingen!

Studiesucces en tussen­jaar: help leerlingen en ouders op weg

Kansen voor een goede (studie)loopbaan kunnen worden vergroot in een tussenjaar. Veel geld en reizen zijn hiervoor niet per se nodig. Maar aan een tussenjaar zijn risico’s verbonden. Het is belangrijk dat leerlingen en ouders hierin goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. En dat is waar jij als LOB’er om de hoek komt kijken!

Onderwijs­perspectief voor leerlingen met verminderde onderwijs­deelname

Landelijk is er veel aandacht voor de beweging van verzuim naar aanwezigheid. Er wordt van scholen gevraagd dat ze breder en systematischer kijken naar de redenen van afwezigheid. Zowel het perspectief van de leerling, als de bredere context moeten vroegtijdiger meegenomen worden in de aanpak. Daarom is het belangrijk dat we van in-gewikkeld naar ont-wikkeling gaan kijken. Hoe ga je als school om met jongeren die verminderd naar school komen? Kan je nog aan onderwijsdoelen werken, als een jongere steeds minder naar school komt? Draag je dan wel bij aan herstel? Hoe verhouden onderwijstijd, onderwijsdoelen en zorgdoelen zich tot elkaar? Hoe werk je samen met jongere, ouders, kernpartners en specialistische zorg? Deze vragen komen aan bod tijdens deze training.