Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie (master)

De master Leiderschap en Innovatie Kind en Educatie (MLIKE) is een zogenaamde ‘Cross-over master’ en richt zich op zowel formeel als informeel leiders die werken met leerlingen en jeugd in de leeftijd van 0–18 jaar binnen de complexe werkcontext van het domein Kind en Educatie en Gedrag en Maatschappij.

Interprofessioneel werken met Jeugd (master)

Interprofessioneel samenwerken betekent dat er door verschillende professionals gehandeld wordt vanuit één visie. Wil je graag leren hoe je dit het beste kunt doen? En heb je al 3-5 jaar werkervaring binnen het jeugddomein? Dan past de master MIJ bij Hogeschool Viaa perfect bij jou!

Spelend van groep 2 naar groep 3

Tijdens dit adviestraject leer je hoe je hoe je betekenisvolle en spel- georiënteerde activiteiten kunt vormgeven in jouw groep 2 en 3 door gebruik te maken van de sterke kanten van het kleuteronderwijs

Specialist Jonge Kind

Door in een betekenisvol spelthema de verschillende ontwikkelings- en leerlijnen in samenhang met elkaar aan te bieden, krijgt het kind de diepste leerervaringen. Nadat jij de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind hebt afgerond, begrijp je waarom dit zo belangrijk is.

Ontdek de wereld van de taal! (voor kleuters)

Als je ook optimale opbrengsten wilt genereren, leer je de cursus ‘Ontdek de wereld van de taal voor kleuters’ hoe je de verschillende routines voor taal en lezen kunt koppelen aan doelen en ontwikkelingslijnen.

OGO onderbouw

Educatieve Academie vindt Ontwikkelingsgericht Onderwijs een middel om tot verantwoord thematiseren te komen. De verschillen tussen kinderen zien we als kansen om de gaven van elk kind tot zijn recht te laten komen.

NT2 met prentenboeken

Nadat je de cursus ‘NT2 met prentenboeken’ hebt gevolgd, weet je hoe je toegankelijke lessen ontwikkelt binnen het thema dat al centraal staat.

Minor OGO

In de minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) leer je betekenisvol onderwijs te geven. Je wilt de creativiteit van de leerlingen bevorderen, en de onderzoekende houding stimuleren in een rijke leeromgeving.

Maakkunde

Wil jij kinderen laten durven en wil jij ze de kans geven iets te ondernemen? Mogen kinderen fouten maken? Vind jij dat kinderen nieuwsgierig zijn? Ervaar jij dat kinderen willen verbeteren? Ga dan aan de slag met Maakkunde.

Implementatie van KIJK!

KIJK! is een praktisch hulpmiddel voor het observeren en registeren van de ontwikkeling van je leerlingen. Om jou houvast te geven, is de ontwikkeling van kinderen onderverdeeld in ontwikkelingslijnen, met bijbehorende observatiepunten.Tijdens de cursus leer je dit te koppelen aan geschikte activiteiten.

Groepsprocessen in de onderbouw

In iedere klas is de groepsdynamiek anders. Door verschillen te herkennen, hier adequaat mee om te gaan en door de zelfsturing van kinderen te bevorderen, creëer je een prettige sfeer in de klas.

Coördinator Rekenen

Als rekencoördinator ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van rekenonderwijs. Op basis van jouw kennis, bewaak en bevorder je de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op jouw school.

Coöperatief leren

Lesstof krijgt meer betekenis als leerlingen van elkaar leren. Coöperatief of samenwerkend leren werpt dus vruchten af. Maar hoe organiseer en begeleid je dat?

Communiceren met ouders

Nadat je de cursus ‘Communiceren met ouders’ hebt gevolgd heb je kennis over het belang van verbale en non-verbale communicatie met ouders, je bent je bewust van je houding ten opzichte van ouders en je hebt gespreksvaardigheden onder de knie.