Basis Kwalificatie onderwijs (BKO)
De training zit boordevol oefeningen op het gebied van didactische- en pedagogische basisvaardigheden zoals: een goede les ontwerpen, didactische keuzes maken, rekening houden met de context van een groep, goede vragen stellen, didactische werkvormen gebruiken, leerlingen mediawijs maken, leerlingen motiveren, goed klassenmanagement, leerlingen coachen, een goede summatieve- en formatieve toets maken en natuurlijk ook om het bewust docentschap: wie ben jezelf en wat zijn jouw leerdoelen en jouw visie op leren.
Motiveren door feedback geven
In deze training leert u het verschil tussen feedback geven vanuit een zogenaamde ‘fixed mindset” en feedback vanuit een ‘groei mindset'. Feedback waardoor leerlingen zich niet op hun plaats gezet voelen, maar die hen aanzet tot groei.
Leren van jongens
n deze training kijken we naar typisch jongens leergedrag en verklaren we jongensgedrag aan de hand van neurobiologische-, sociaal emotionele en sociologische motieven.
Een lastige klas
In deze training verdiepen we ons in de verschillende stadia van groepsvorming aan de hand van concrete voorbeelden.
Differentiëren
We gaan niet te veel praten over differentiëren, maar vooral wérken, op een gedifferentieerde manier werken, opdat de deelnemers ervaren wat dit betekent in de praktijk. In de training gebruiken we enkele handzame concepten die de aanpak onderbouwen en deelnemers op nieuwe ideeën kunnen brengen.
Didactische week
Sinds een aantal jaren voer ik didactische weken uit op scholen. Ik ben dan een hele week op een school aanwezig en zorg er samen met docenten voor dat het leren in de klas versterkt wordt. Het voordeel van een didactische week is dat elke docent op maat begeleid wordt en dat je samen nadenkt over het leren van leerlingen. Door een gezamenlijke start- en slotbijeenkomst waarin docenten aan elkaar presenteren waar ze beter in zijn geworden is er ook sprake van teamleren.
Actief leren
Het doel van dit korte, op maat gesneden traject, is het zwaartepunt van de leeractiviteiten te verschuiven van de docent naar de leerling.
Een goede les online
In deze online workshop leer je in anderhalf uur hoe je met basistools een goede, interactieve les online kan geven. Niet door theorie, maar door het te doen! In MS Teams of via Zoom.