Hoogbegaafd in vogelvlucht

it gratis on-demand webinar is dus eigenlijk het voorprogramma voor één van onze live webinars, en geeft een korte introductie in (hyper)hoogbegaafdheid. Het is bedoeld om je basiskennis op te frissen, zodat we tijdens onze live webinars direct de diepte in kunnen.

Cheating, Dishonesty & Manipulation​​​​​​​​​​​​​​: Why Bright Kids Do It​​​​​​​

Join us for an exploration on the startling phenomenon of gifted cheating, dishonesty, and manipulation. More than 80% of bright and gifted students self-report that they have cheated in an academic setting, and many are never caught. More importantly, most are never offered the support and structure they need to overcome the underlying causes of their manipulation and deceit, which often include deep and crippling boredom, a lack of appropriate challenges, a desire to fit in, fear of failure, and avoidance. Together we’ll address how parents, teachers, and administrators can help gifted and creative children avoid maladaptive habits and develop healthy ones.

The Schoolwide Enrichment Model

Het Schoolwide Enrichment Model (SEM) is een inspirerend model om leerlingen te helpen groeien in het hedendaagse onderwijs. Het is wetenschappelijk gefundeerd en is gebaseerd op succesvolle werkwijzen uit de praktijk die zijn ontwikkeld voor programma’s voor hoogbegaafde leerlingen. Uit de praktijk blijkt bovendien dat goede (schoolbrede) differentiatie álle leerlingen vooruit helpt, niet enkel de hoogbegaafden.

Stealth Dyslexia

Bij sommige hoogbegaafde kinderen gaat lezen en schrijven niet zomaar vanzelf. Hoewel zij op school niet opvallen door heel hoge of juist heel lage scores, kan er soms toch sprake zijn van zowel hoogbegaafdheid als dyslexie. Hoe herken je ‘verborgen dyslexie’, en wat kun je doen om deze kinderen te helpen? Dat is wat dr. Dan Peters vanavond zal uitleggen.

Trauma in Gifted Children

Trauma bij (hyper)hoogbegaafde kinderen is, helaas, een thema waarover we veel vragen krijgen. Maar hoe herken je het en hoe kunnen we er het beste mee omgaan als het speelt? Dr. Paul Beljan, één van de auteurs van het boek mis- en dubbel diagnose bij hoogbegaafden, sluit bij Talentissimo aan om trauma en de gevolgen ervan op tot presteren komen te bespreken.

Suïcide bij hoogbegaafde kinderen en jongeren

Depressie en zelfmoord(gedachten) onder (hyper)hoogbegaafden zijn helaas nog altijd een thema in de taboesfeer. Gelukkig weten we steeds meer en kunnen we deze kennis ook steeds beter toepassen op de groep (hyper)hoogbegaafden waarmee we werken. Prof. dr. Tracy Cross doet al jarenlang onderzoek naar suïcide bij hoogbegaafden en zette zelfs een instituut op om onderzoek te doen naar hoogbegaafden en zelfmoord. Tijdens dit webinar deelt hij speciaal voor Talentissimo zijn inzichten.

Signaleren met de ZOOV+

Werk je op een school en wil je graag meer weten over de ZOOV+? Sluit dan aan bij dit kosteloze webinar. Femke Hovinga (ontwikkelaar ZOOV+) en Wendie Prins (leerkracht en talentbegeleider) nemen je dan mee in hoe de ZOOV+ kan helpen bij het signaleren van mogelijke (hoog)begaafdheid.

Uitstelgedrag – Dr. Joanne Foster

Joanne Foster discusses avoidance behavior among gifted learners. Throughout this presentation she shares information, resources, and practical tips to support and encourage children and teens who procrastinate—empowering kids to understand and confront procrastination, and to tap their strengths. Dr. Foster addresses reasons why bright and capable learners sometimes put things off, and she reveals how they can become more effortful, motivated, creative, confident, and productive. She refers to her books (including awardwinners Being Smart about Gifted Learning and Bust Your BUTS) as she discusses concerns, attitudes, influences, and opportunities for children’s and teen’s optimal growth. Dr. Foster offers insights and reassurance alongside many practical strategies for everyday application so adults can help kids engage in meaningful and varied experiences and thereby invest in their own learning and advancement.

HB-scan voor scholen

Meer- en hoogbegaafdheid signaleren en begeleiden kan soms best een uitdaging zijn. Niet alle leerlingen met een bovengemiddeld IQ laten hun talent ook zien in de klas. Dit kan komen door leer- en gedragsstoornissen (bijvoorbeeld ADHD, ASS, dyslexie), maar ook doordat ze bijvoorbeeld thuis geen Nederlands spreken, minder gestimuleerd worden thuis of aanpassingsgedrag vertonen. Deze leerlingen worden helaas vaak over het hoofd gezien. Hoewel heel begrijpelijk – het is heel pittig dit als leerkracht goed in te schatten – is het natuurlijk fijn als ook zij gezien worden. Hoe kan jouw school zich, conform passend onderwijs, voor alle leerlingen inzetten met onderwijs dat hen past?

Studiedag, workshop of lezing van Talentissimo

Het is mogelijk om door Talentissimo een lezing, studiedag of workshop op locatie te laten verzorgen. Dit kan voor een besloten groep zijn (bijvoorbeeld een school of een jeugdzorginstelling) of met een open inschrijving, bijvoorbeeld voor een congres of een lokale oudervereniging. Er is van alles mogelijk en we denken heel graag mee om een programma te maken dat bij jullie past.