Basismodule Pedagogie, antroposofie
Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.
- Pedagogie voor het jonge kind
- 1 sep. 2024
- € 195
Verdiepingsmodule 2 natuurwezens
Hoe zijn de aarde en de mensheid ontstaan? Is er sprake van een zinvolle, doelgerichte ontwikkeling? In de antroposofielessen bespreken we hoe de mensheid zich gedurende verschillende cultuurperioden heeft ontwikkeld en hoe de natuurwezens daarin een rol spelen.
Kinderen met een ontwikkelingsvraag
In de cursus wordt nagegaan hoe bij kinderen het vermogen tot aandacht en contact ontstaat, hoe het komt dat ze gericht gaan bewegen en dat de impulsiviteit van hun bewegingen normaliter afneemt. Er wordt uitgelegd dat het normale menselijke bewegen iets is dat zich altijd in relatie met de buitenwereld afspeelt. Het kind neemt iets waar uit de buitenwereld en reageert daarop met een handeling in de buitenwereld. We stellen ons de vraag welk appél deze kinderen aan ons doen.
- Pedagogie voor het jonge kind
- 1 nov. 2024
- € 300
Jaarfeesten
Om je werkelijk met de feestdagen te kunnen verbinden en deze passend vorm te geven helpt het ons te verdiepen in de achtergronden en je te laten inspireren door de vele verschillende mogelijkheden van vieren. In deze cyclus komt de gang door het jaar aan bod en hoe wij innerlijk deze weg mee kunnen beleven. Het is een toegankelijke weg naar de antroposofische inzichten.
Module 8 versjes, liedjes, kring- en gebarenspelen
De oude rijmpjes en versjes, maar ook de nieuwe, zijn ontstaan uit het dagelijks omgaan met het kleine kind. Zij kunnen helpen bij afleiding, bij overgangen in het ritme van de dag en tal van situaties bij de ontwikkeling van het kleine kind. We oefenen versjes en toveren verhaaltjes uit een doosje, deze helpen om tot rust te komen.
Module 9 BSO, verhalen, activiteiten 4-12 jaar
Deze module is speciaal voor begeleiders in de Buitenschoolse Opvang. In de vrijeschool probeert men de thema’s en het leerplan gericht aan te bieden op de behoeften van het kind en waar het in zijn ontwikkeling aan toe is.
Module 4 kindertekeningen, peuter- en kleuterpedagogie, zingen
Kindertekeningen weerspiegelen het innerlijk van het jonge kind. Hoe kunnen we deze ontwikkeling leren lezen?
Module 10 de kwaliteiten van de planeten bij het werken met jonge kinderen en in ons leven
We krijgen inzicht in het verband tussen de 7 cultuurperioden, de levensfasen van 7 jaar en onze biografie. We verdiepen ons in biografiegesprekken van opvoeder en kind. Een rijke module met vele inzichten in het verband tussen kosmos en aarde bij het werken met kinderen en in ons dagelijks leven.
Module 7 zelfreflectie en zelfinzicht
Kinderen leren door nabootsing en navolging. Als begeleiders en opvoeders zijn wij hun voorbeeld en dat vraagt reflectie op en inzicht in onszelf. In deze module leren we onszelf kennen in onze constitutie en temperament en andere kwaliteiten. We ontdekken hoe we deze kunnen versterken en inzetten in het werken met kinderen.
Verhalen, tafelspelen en sprookjes
In deze module word je meegenomen door de herfst- en wintertijd met verhalen met als thema: ‘De weg van het licht, door het duister heen’.
- Pedagogie voor het jonge kind
- 1 sep. 2024
- € 260
Verdiepingsmodule 3 constitutietypen
In deze module gaat het om het verdiepen van het inzicht in de fysieke bouw van het kind, het waarnemen ervan en hoe je ermee om kunt gaan. De les embryologie geeft inzicht in de voorgeboortelijke ontwikkeling van het kind.
Module 6 zintuigen beleven
We leren de zintuigen onderscheiden door ze te beleven. We leren hoe we kunnen helpen bij een harmonische ontwikkeling ervan onder andere door pedagogie, spel en activiteiten. Hoe kunnen we een aanbod verzorgen waarin de zintuigen bij de kinderen aangesproken worden?
Module 3 voeding, verzorging, poppen maken
Een kind is een ‘mens in wording’. Het lichaam heeft veel bouwstoffen nodig. Welke voedingsstoffen zijn nodig voor de ontwikkeling van de hersenen en de rest van het lichaam? Welke ondersteuning kun je als ouder of pedagogisch medewerker bieden voor het aanleren van gezond eetgedrag?
Basismodule de eerste drie jaar
De ontwikkeling van het kind begint al voor de conceptie. In deze module volgen wij de ziel in de weg naar de geboorte tot het bewustzijn van het denken waar het ik gaat zeggen. De inzichten geven handvaten voor de pedagogie, die we ook begeleiden met versjes en spelen.
- Pedagogie voor het jonge kind
- 1 nov. 2024
- € 260
Module 1 basismodule pedagogie, leeftijdsfasen, mensbeeld en grondhouding
Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.
Cursus op locatie
De cursus op locatie is voor begeleiders van alle soorten kinderopvang, die werken met kinderen van 0-12 jaar en zich willen inspireren door de inzichten van de antroposofische pedagogie.
Basiscursus pedagogie voor het jonge kind
Voor het verwerven van pedagogische inzichten en vaardigheden samen met het in gang zetten van een eigen ontwikkelingsproces is er een aanbod van een combinatie van opvoedkundige en kunstzinnige vakken. De volledige cursus bestaat uit een deel 1 basisstof en een deel 2 verdiepingsstof die in modules zijn onderverdeeld.