Basismodule Pedagogie, antroposofie

Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven  en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.

Verdiepingsmodule 2 natuurwezens

Hoe zijn de aarde en de mensheid ontstaan? Is er sprake van een zinvolle, doelgerichte ontwikkeling? In de antroposofielessen bespreken we hoe de mensheid zich gedurende verschillende cultuurperioden heeft ontwikkeld en hoe de natuurwezens daarin een rol spelen.

Kinderen met een ontwikkelingsvraag

In de cursus wordt nagegaan hoe bij kinderen het vermogen tot aandacht en contact ontstaat, hoe het komt dat ze gericht gaan bewegen en dat de impulsiviteit van hun bewegingen normaliter afneemt. Er wordt uitgelegd dat het normale menselijke bewegen iets is dat zich altijd in relatie met de buitenwereld afspeelt. Het kind neemt iets waar uit de buitenwereld en reageert daarop met een handeling in de buitenwereld. We stellen ons de vraag welk appél deze kinderen aan ons doen. 

Jaarfeesten

Om je werkelijk met de feestdagen te kunnen verbinden en deze passend vorm te geven helpt het ons te verdiepen in de achtergronden en je te laten inspireren door de vele verschillende mogelijkheden van vieren. In deze cyclus komt de gang door het jaar aan bod en hoe wij innerlijk deze weg mee kunnen beleven. Het is een toegankelijke weg naar de antroposofische inzichten.

Module 8 versjes, liedjes, kring- en gebarenspelen

De oude rijmpjes en versjes, maar ook de nieuwe, zijn ontstaan uit het dagelijks omgaan met het kleine kind. Zij kunnen helpen bij afleiding, bij overgangen in het ritme van de dag en tal van situaties bij de ontwikkeling van het kleine kind. We oefenen versjes en toveren verhaaltjes uit een doosje, deze helpen om tot rust te komen.

Module 7 zelfreflectie en zelfinzicht

Kinderen leren door nabootsing en navolging. Als begeleiders en opvoeders zijn wij hun voorbeeld en dat vraagt reflectie op en inzicht in onszelf. In deze module leren we onszelf kennen in  onze constitutie en temperament en andere kwaliteiten. We ontdekken hoe we deze kunnen versterken en inzetten in het werken met kinderen.

Module 6 zintuigen beleven

We leren de zintuigen onderscheiden door ze te beleven. We leren hoe we kunnen helpen bij een harmonische ontwikkeling ervan onder andere door pedagogie, spel en activiteiten. Hoe kunnen we een aanbod verzorgen waarin de zintuigen bij de kinderen aangesproken worden?

Basismodule de eerste drie jaar

De ontwikkeling van het kind begint al voor de conceptie. In deze module volgen wij de ziel in de weg naar de geboorte tot het bewustzijn van het denken waar het ik gaat zeggen. De inzichten geven handvaten voor de pedagogie, die we ook begeleiden met versjes en spelen.

Module 1 basismodule pedagogie, leeftijdsfasen, mensbeeld en grondhouding

Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven  en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.

Basiscursus pedagogie voor het jonge kind

Voor het verwerven van pedagogische inzichten en vaardigheden samen met het in gang zetten van een eigen ontwikkelingsproces is er een aanbod van een combinatie van opvoedkundige en kunstzinnige vakken. De volledige cursus bestaat uit een deel 1 basisstof en een deel 2 verdiepingsstof die in modules zijn onderverdeeld.