Duik in Deep Learning

Wat is Deep Learning, wat kan het betekenen voor je onderwijs en welke rol spelen de zes mondiale competenties (6C’s) daarin? Antwoorden op deze vragen vind je tijdens deze studiedag, waarin je je onderdompelt in het gedachtegoed van Deep Learning.

Netwerk Rekencoördinator

Heb je als rekencoördinator (ReCo) behoefte om te sparren en kennis te delen met andere ReCo’s? Dat kan binnen het OMJS-netwerk Rekencoördinatoren. In vier bijeenkomsten krijg je de kans om vakgenoten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Je laat je inspireren en inspireert anderen over de rekenontwikkelingen op school en relevante ontwikkelingen in het land. Denk hierbij aan: intervisie, hoe krijg je je team mee, mogelijke interventies bij een reken-ontwikkeltraject, werken met methodes en rekenen bij jonge kinderen.

Heel Holland Leert

Laat je samen met je MT-leden inspireren en equiperen om jullie school anders te organiseren. Het programma vertrekt vanuit de specifieke leervragen van elke school. In twee fasen wordt stapsgewijs toegewerkt naar een haalbaar plan van aanpak dat past bij de context van jullie school. Neem afstand van je school voor inspiratie tijdens de driedaagse en bewerkstellig daarna de gewenste verandering, gebruikmakend van de talenten van de professionals in je school.

OMJS congres: Kennis is cool!

Word tijdens het OMJS congres: Kennis is cool in één dag geïnspireerd door sprekers Micke Hermansson (van Grej of the day) en Dan LeFay. Word geprikkeld door diverse kennissessies rondom de kennis en vaardigheden van de leraar en/of onderwijsassistent ... én meer!

PISA 2023

Sinds 2002 wordt per drie jaar een onderzoek gedaan naar de output van onderwijs. Een internationaal onderzoek naar de vaardigheden en kennis in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen van 15-jarigen. Daarbij ligt de focus niet op wat leerlingen precies leren op school, maar op hoe zij hun kennis en vaardigheden in het dagelijks leven toepassen. Daarnaast worden ook kenmerken van leerlingen, zoals hun gezinsachtergrond, van scholen en van de context waarin de leerlingen deze vaardigheden ontwikkelen in kaart gebracht.

Valideren van informeel leren

Een schoolleider die eerder verworven competenties en de competenties die hij via het informeel leren in de afgelopen periode heeft ontwikkeld wil valideren, kan een aanvraag voor professionele beoordeling doen bij Onderwijs Maak Je Samen. Middels een intakegesprek wordt bepaald wat het traject inhoud en voor welke professionaliseringsthema’s.

Uitgetekend!

Makkelijker to the point komen? Ga met het team al tekenend aan de slag! Leer in eenvoudige stappen hoe je met tekeningen instructies en processen duidelijk maakt en hoe je daarmee je lessen, teambijeenkomsten of gesprekken visueel aantrekkelijker maakt!

Rekenen op 1F en 1S+: hoe zit dat eigenlijk?

In deze teamtraining laten we je zien wat referentieniveaus inhouden, waarom ze er zijn en vooral ook waarom ze een oplossing zijn voor problemen waar jij tegenaan loopt. Zo leer je beter afstemmen op leerlingen en kun je hun een basis geven waarmee ze verder kunnen na de basisschool. Je leert hoe je gefundeerde keuzes kunt maken voor leerlingen en hoe je tegemoet kunt komen aan leerlingen die eigenlijk hoger dan 1S functioneren. We leren je met behulp van de inhoud keuzes maken die kloppen voor jouw leerlingen.

Met je team aan de slag met Deep Learning

In deze training verwerf je als team verdiepend inzicht in de betekenis, impact en aanpak van Deep Learning. Dit doen we aan de hand van Deep Learning-raamwerken, praktijkvoorbeelden (uit PO en VO), wereldwijde ervaringen, Learning Progressions, relevante bronnen en tools. Tegelijkertijd bouwen we aan je eigen inzicht in de huidige positie van je school ten aanzien van Deep Learning. Waarom en hoe past verdiepend leren bij jouw school?

Leerling in beeld

Maak je de overstap naar ‘Leerling in beeld’? Dan is dit hét moment om stil te staan bij de keuzes die je kunt maken. Ga je digitaal toetsen of geeft een papieren afname een beter beeld van de ontwikkeling van de groep? Hoe interpreteer je de resultaten en wat kun je hiermee in je aanbod? Kortom, maak mét elkaar de juiste keuzes én ga praktisch aan de slag met ‘Leerling in beeld’!

Kleuter in beeld

Ga je aan de slag met 'Kleuter in beeld' maar weet je nog niet precies hoe dit er dan uit kan zien? Volg met je collega’s van groep 1 en 2 deze training en kies samen hoe dit observatie-instrument een plekje krijgt in jullie toetsvisie en toetsbeleid. Leer de mogelijkheden kennen om 'Kleuter in beeld' passend in te zetten binnen jullie visie en werkwijze.

Betekenisvol onderwijs aan het jonge kind

In onderbouwgroepen wordt vaak thematisch gewerkt. Het is daarbij belangrijk rekening te houden met hoe jonge kinderen leren en zich ontwikkelen. Dit vraagt om samenhang en een integrale aanpak. Hoe zorg je voor een betekenisvolle invulling van je thema’s waarbij de kinderen actief betrokken zijn en zich vanuit spel kunnen ontwikkelen? In deze training leer je doelen te vertalen naar een beredeneerd aanbod en weg te zetten in een rijke leeromgeving.

Leren leren

Weten we eigenlijk hoe we moeten leren? Wat werkt en wat werkt niet? Leren leren heeft te maken met het effectief opslaan en ophalen van informatie in en uit het geheugen. Het gebruik van effectieve leerstrategieën is hierbij cruciaal. In deze interactieve training verdiep je je in de theoretische en praktische kennis rondom effectieve leerstrategieën en vertaal je deze naar je eigen praktijk. Je ervaart zelf wat werkt en er is aandacht voor jouw rol als onderwijsprofessional.

Interne expert leren & ontwikkelen

Leraren vormen, samen met de schoolleiding, het collectief dat het verschil kan maken voor elke leerling en elke professional. Maar hoe vergoot je je impact? Deze opleiding is voor de onderwijsprofessional die met veel plezier en passie werkt voor zijn/haar leerlingen, enthousiast raakt van inhoudelijke verdieping op onderwijs- en schoolontwikkeling en graag een (bege)leidende rol neemt bij veranderprocessen in de school!

Praktijkspecialist meer- en hoogbegaafdheid

Heb jij leerlingen waarvan je vermoedt dat ze meer kunnen dan ze laten zien? Leerlingen van wie je soms even niet meer weet welke uitdaging je hun nu weer kunt geven? In deze praktijkgerichte training vergroot je niet alleen je kennis over (hoog)begaafdheid. Aan de hand van zes thema’s (signaleren, verrijken, klassenmanagement, differentiatie, je brein en onderzoekend leren) ga je ervaren en begrijpen wat ertoe doet bij het verrijken van je onderwijs, om daarna steeds de vertaling te maken naar je dagelijkse onderwijspraktijk.