Startende docent in het vo

Of je nu net van de opleiding af komt, zij-instromer bent of een ervaren docent die nieuw is in het VO. De cursus ‘Startende docent in het VO’ van Het ABC ondersteunt je bij jouw aftrap voor de klas op een middelbare school.

Leiderschap

Wat een mooi beroep; leidinggevende in het onderwijs! Werk waarin je zo van betekenis kunt zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Je staat niet zelf voor de klas, maar hebt indirect enorm veel invloed op de wijze waarop jouw team en school zich ontwikkelt. En dat vraagt soms veel van jou als leidinggevende. Om deze reden ondersteunen of coachen wij jou graag op maat.

Taakspel

Veel scholen zoeken naar mogelijkheden om onrust en storend gedrag van leerlingen te voorkomen. Taakspel is een groepsaanpak, waarbij kinderen leren zich met behulp van spel beter aan de klassenregels te houden

Specialistisch begaafdheidsonderzoek

Heb je een vermoeden van begaafdheid bij een of meer van je leerlingen? Zijn er vragen over het juiste aanbod, bijvoorbeeld rondom compacten & verrijken? En wil je weten hoe je deze leerling(en) passend begeleidt bij het aanbieden van je onderwijs? Een begaafdheidsonderzoek kan dan inzicht bieden in de onderwijsbehoeften van de leerling. 

Consult begaafdheid

Heb je het vermoeden dat er een begaafde leerling in je groep zit? En heb je vragen over het aanbod of de aanpak en juiste begeleiding? In consultgesprekken met een specialist begaafdheid wordt nader ingegaan op deze vragen.

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen

Met begrijpend luisteren verbreden kinderen hun kennis over de wereld, vergroten ze hun woordenschat, leren ze meer over de structuur van teksten en leren ze hoe leuk het is om met teksten bezig te zijn. Om kinderen dit te leren is een didactiek nodig waarin voorlezen, interactief voorlezen en hardop denkend voorlezen afwisselend worden ingezet.

Zien is snappen

Zien is Snappen is een praktische taalaanpak voor leerkrachten van NT2-leerlingen. De aanpak is gericht op kinderen in de groep 1-4. Verschillende elementen kunnen echter ook in de groepen 5-8 worden ingezet. De aanpak gaat uit van betekenisgerichte kleurengrammatica.

Tweedejaars nieuwkomers in de reguliere klas

Als er tweedejaars nieuwkomers bij jou op school komen, heb je als IB-er of leerkracht soms heel wat vragen. Hoe vang je deze kinderen op in de school en in de klas? Vaak is er geen pasklaar antwoord, maar is een advies op maat nodig.

Vervolgworkshop (hoog)begaafdheid

Heb je als school de basiscursus (hoog)begaafdheid gevolgd of is er voldoende basiskennis aanwezig, maar wil je meer verdieping en informatie over de begeleiding en verrijking van je (hoog)begaafde leerlingen? Leer in deze werkshop welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de (hoog)begaafde leerlingen meer uit te dagen en hen leert hoe te leren.

Training begaafdheid (basis en vervolg)

Wil je als leerkracht of interne begeleider (PO) of als docent (VO) beter in staat zijn om je begaafde leerlingen op school te kunnen signaleren? In deze basisworkshop leer je wat je kunt doen om beter tegemoet te komen aan de (onderwijs)behoeften van je begaafde leerlingen.

Arrangementen

Soms is er meer nodig, structureel of incidenteel ten aanzien van passend onderwijs of complexe onderwijsbehoeften van leerlingen, team of schoolbreed. Dan kan je een arrangement inzetten. Het ABC kan meedenken bij de invulling en aanvraag van een arrangement.

Koptrainingen VVE

Na de basistraining VVE volgt de koptraining in één van de erkende VVE programma's. Deze is bestemd voor pm-ers en leidt tot volledige certificering in het betreffende VVE programma.

Een nieuwe koers

Het ABC biedt voor zowel leerkrachten in het primair onderwijs als voor docenten in het voortgezet onderwijs een systematische aanpak die bestaat uit zes stappen, waarmee de leerkracht/docent handvatten ontwikkelt die werken. Op deze manier kan het kind met (vermoeden van) ADHD op school optimaal functioneren.

Interventie bij pesten

In het aanbod van Het ABC is ruim keuze uit interventies op schoolniveau ter preventie van pesten (bijvoorbeeld: Sociale competentie-pedagogisch klimaat,  Sociale competentie themaspecifiek en De Vreedzame School). Soms is het echter nodig om op kortere termijn te interveniëren in een groep.

De vreedzame school & democratisch burgerschap

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen.