VR-training pestgedrag

De VR-training pestgedrag is geschikt voor het po. Je bent in een virtueel klaslokaal. Daar reageer je op pestgedrag. Wat je doet wordt vastgelegd. Zo kun je met het team in gesprek over een schoolbrede aanpak van pestgedrag. Na het VR-gedeelte, volgt een korte e-learning. Ook daar wordt je handelen vastgelegd. Je kunt je ideeën vergelijken met die van de expert en je collega’s. Deze training wordt gegeven in samenwerking met Pestpectief. Het boek Handboek Gedrag op school kan een goede aanvulling zijn voor het team.

ADHD in de klas

ADHD in de klas is een lezing, studiedagdeel of studiedag over leerlingen met ADHD in het po/vo. We bekijken wat voor problemen deze leerlingen vaak hebben in de klas en wat de leraar kan doen om ze toch tot leren te brengen. Ook hebben we aandacht voor ODD, dat vaak samen gaat met ADHD. 

Lezing executieve functies en gedrag po/vo

Lezing executieve functies en gedrag po/vo is een interactieve lezing over druk gedrag, die leraren inzicht geeft in wat kinderen met druk en chaotisch gedrag beweegt. U leert wat deze kinderen of jongeren op school nodig hebben en wat u als leraar kunt doen of beter niet kunt doen.

Groepsvorming po vo

Groepsvorming po vo: In deze interactieve lezing krijgt u zicht op de fases van groepsvorming en leert u hoe u deze kennis kunt benutten om een veilige groep te maken. Deze training is het meest effectief aan het begin van het schooljaar.

Studiedag Voorkom lastig gedrag

Studiedag Voorkom lastig gedrag. De basis vormt de interactieve lezing over executieve functies. Minder goed ontwikkelde executieve functies leiden vaak tot gedragsproblemen, zoals druk (storend) gedrag. Leraren leren wat deze leerlingen nodig hebben. Zo werken ze preventief en voorkomen gedragsproblemen of lossen ze op. Op deze dag gaan we ook in op hoe je ‘contact’ kunt maken met deze leerlingen. Het is ook mogelijk om alleen de interactieve lezing executieve functies en gedrag aan te vragen.

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen training po

Traumasensitief onderwijs; Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen.  Met deze studiedag krijgen leraren kennis over de gevolgen van trauma en leren ze kijken met ‘een traumabril.’ Met deze kennis kunnen zij traumasensitief onderwijs gaan ontwikkelen. In deze training krijgen zij concrete handvatten om traumasensitief lesgeven te realiseren. 

Schoolbrede aanpak van gedrag

Na een dagdeel aan de gang te zijn geweest met het samen bespreken van jullie huidige en gewenste situatie, is het goed om als team de tijd te nemen de opgedane ideeën te gaan bespreken en waar mogelijk en wenselijk, meteen af te spreken. Met sommige zaken kun je echt de andere dag al aan de slag. Ingrid van Essen begeleidt jullie in dit (facultatieve) tweede deel door het groepsproces van idee naar concrete aanpak.