CPC congres – Hoe vrij ben jij?

Op woensdag 29 maart 2023 organiserert CPC de derde editie van het CPC Congres met als thema 'Hoe vrij ben jij?' in theater het Spant in Bussum. Een dag voor alle (aankomend) professionals in het onderwijs, in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo. Met toonaangevende sprekers en professionals van binnen en buiten het onderwijs die hun ervaring met het congresthema ‘Hoe vrij ben jij?’ met je zullen delen.

Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen

Soms ben je de leraar/leider die je wilt zijn en soms ben je de leraar/leider die je liever niet wilt zijn. Vaak hangt dat samen met situaties, waarin we niet precies weten wat we moeten doen. In deze masterclass leer wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen, én hoe je de verantwoordelijkheid voor wat er speelt, kunt delen met je leerlingen.

Online: Pedagogisch Con-Tact

Hoe verbonden voel jij je met jezelf en de ander? Kun je behoefte van gedrag onderscheiden en daar contact mee maken? Het online traject ‘Pedagogisch Contact: in contact met jezelf om in contact te komen met de ander’ biedt inzicht in de betekenis van het menselijk contact, uitzicht bij belemmeringen in dat contact en reikt mogelijkheden aan om het contact te verstevigen.

Online: Sturen op autonomie

Maak jij je eigen keuzes en stimuleer jij leerlingen dat ook te doen? Ben je OK met jezelf en de ander, ongeacht het gedrag dat ze laten zien? Het online traject ‘Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet’ helpt je om je bewust te worden van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen.

Online: Pedagogisch tact

Het online traject ‘Pedagogische tact: weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen!’ helpt je om in elke situatie goed te kunnen (blijven) handelen. Het maakt je bewuster, breidt je handelingsrepertoire uit en creëert routines in het intermenselijk contact.

Procesgericht onderwijs

De kwaliteit van pedagogische relaties bepaalt hoe een leerling zich openbaart en tot hoever competenties zich kunnen ontplooien. Het is niet voor niets dat binnen Centrum Pedagogisch Contact (CPC) het contact tussen leraar en leerling gezien wordt als het fundament van onderwijs. het traject Procesgericht Onderwijs richt zich op de didactiek die binnen school hand in hand gaat met pedagogiek.

Individuele coaching leider

Als leider is het ook soms 'lonely at the top'. Met wie kun je sparren over de issues die spelen in je organisatie? Hoe krijg je het team in beweging? Een coach denkt met je mee zodat je inzicht krijgt, meer keuze ervaart en je weer volledig regie kunt nemen.

Individuele coaching leraar

Veel leraren lopen soms even vast in de begeleiding van hun kinderen. Dat kan door typisch gedrag ontstaan dat je moeilijk verstaat, of omdat kinderen je kunnen triggeren in ‘waar jij zelf niet helemaal vrij bent’. Kinderen vertellen verbaal en non-verbaal wat er aan hun binnenkant speelt. Om dat goed te kunnen ‘verstaan’ is een open en ontspannen houding gevraagd.

Systemisch (bege)leiden

Elke organisatie kent ongrijpbare dynamieken in de onderstroom. Inzicht in de wetmatigheden achter deze patronen en kennis van systemische principes helpen de leider om vanuit een ander perspectief waar te nemen waardoor er nieuwe informatie en oplosrichtingen zichtbaar worden.

Sturen op autonomie voor leiders

In dit traject word je je bewust van hoe jij stuurt op je eigen autonomie en die van je teamleden. Zodat je weet wat je doet om te doen wat je weet. Hoe creëer je met elkaar een co-creatieve cultuur en welke rol heb jij als leider hierin?

De coachende leraar

Dit traject is voor teams die met coachende vaardigheden aan de slag willen. Een van de nieuwe rollen waar leraren mee te maken krijgen is de rol van coach. De leraar die naast verbinder, pedagoog, didacticus en organisator, leerlingen ook ondersteunt om zelfregulerend te zijn. En dat vraagt om andere leerkrachtvaardigheden. Die van een coachende leraar.

Co-teaching on the job

Met het traject ‘Co-teaching: volledig beschikbaar zijn is dé sleutel om zeker te zijn over je onzekerheid’ wordt er meegekeken, wordt er meegedraaid, wordt er perspectief ingenomen en wordt er (ervarings)kennis ingezet om een stevige (pedagogische) basis te realiseren. Een basis waarop gedaan kan worden wat nodig is om kinderen te ontwikkelen.

Het pedagogische huis

'Het pedagogische huis' is een 'in company'-traject. Het doel van dit traject is het ontwikkelen van een stevig fundament onder 'Het pedagogische huis’. Dit fundament wordt gevormd door de medewerkers; zij zijn de dragers van de visie, de cultuur en de communicatie.

Pedagogisch ConTact

Het traject ‘Pedagogisch ConTact: in contact met jezelf, om in contact met de ander te komen’ helpt je om je bewust te worden van hoe verbonden je zelf bent en hoe je de verbinding met jezelf en anderen kunt versterken, waarbij je jezelf als instrument kunt inzetten om de ander meer autonomie te verlenen. Dit traject is bedoeld voor iedereen die verbondenheid ziet als kern van zijn pedagogische opdracht.