Positief pedagogisch klimaat

Merk je dat op jouw school leerlingen behoefte hebben aan autonomie, ruimte en duidelijkheid maar heeft je team onvoldoende handvatten om dit vorm te geven? Lopen jullie tegen storend gedrag aan? In onze trajecten starten we altijd met inzicht in de eigen pedagogische visie en analyse van de huidige werkwijze om te komen tot een aanbod op maat.

Onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen

Heb je een langdurig of chronisch zieke leerling in de klas? Of heeft een van de kinderen een ongeluk gehad waardoor het onderwijs volgen lastig is? Onderwijs volgen is voor zieke leerlingen van groot belang.

Leren anders organiseren

Zoek je als schoolleider ruimte en manieren om je onderwijs anders in te richten? Het gaat bij Leren anders organiseren niet alleen om de organisatie van het leren maar ook om de inhoud. Leerlingen voelen zich meer betrokken en leren meer. Interprofessionele teams zijn samen verantwoordelijk voor een grote groep leerlingen. Met deze aanpak kun je echt inspelen op de individuele leerbehoeften van leerlingen zonder te vervallen in individueel onderwijs.

Individuele coaching

Wil je als onderwijsprofessional werken aan je persoonlijke ontwikkeling? Wij helpen jou bij je coachingsvraag.

Preventie logopedie voor vroegsignalering

Onze consulenten taalstimulering / logopedisten helpen ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten vanuit pedagogisch optimisme in de vroegsignalering van spraak- en taalproblemen bij de kinderen.

Rekenonderwijs

Onze rekenspecialisten hebben veel ervaring met rekentrajecten in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs, van visieontwikkeling tot implementatie.

Organisatie van activiteitenaanbod voor het jonge kind

Geef je het aanbod vorm vanuit de leerlijnen en doelen van SLO? Maak je je eigen thema’s? Of heb je behoefte aan een inhoud die al voorbereid is en structuur geeft? Wij adviseren over het inrichten van een rijke speelleeromgeving, beredeneerd thematisch werken en bieden scholing en implementatie van diverse methodieken.

Didactiek: leren optimaliseren

Didactiek is de kern van je beroep. Je denkt goed na over een logische opbouw van je lessen of kiest een geschikte methode die je daarbij helpt, je wisselt werkvormen af, houdt rekening met verschillen tussen leerlingen en weet ze te motiveren. Daarnaast spelen ontwikkelingen een rol. Hoe zet je nieuwe media in? Of hoe houd je rekening met inzichten uit breinonderzoek?

Taal- en leesonderwijs

Zijn er vragen rondom begrijpend lezen, technisch lezen, schrijven, spelling of woordenschat? Willen jullie verbindingen leggen tussen de diverse taaldomeinen of taal koppelen aan overige kennisgebieden zoals wereldoriëntatie? Of heeft jouw school hulp nodig bij de keuze en implementatie van een taalmethode? Onze adviseurs hebben veel ervaring op het gebied van taal en lezen en kijken altijd samen met jullie naar een passende oplossing op maat voor jullie school.

Onderwijsadvies en -ondersteuning BCO

Onderwijsontwikkeling en ondersteuning vraagt om dagelijkse betekenisvolle verbeteringen waarbij kwaliteit altijd voorop staat. Een uitdaging die we graag met jou aangaan. Wij ondersteunen door coaching, advisering, training, scholing en interim-management.

Executieve functies bij het jonge kind

De leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat’, maar worstelen met het ‘hoe’. Deze leerlingen hebben de volwassene nodig om het ‘hoe’ vorm te geven en deze executieve functies verder te ontwikkelen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Wij begeleiden je graag bij hoe je deze executieve functies al kunt stimuleren bij jonge kinderen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Communiceren met ouders

Het goed communiceren met ouders vergt van pedagogisch medewerkers en leerkrachten een groot aantal vaardigheden. Wat te doen als er een ‘slecht nieuws gesprek’ moet worden gevoerd? En hoe ga je om met die ‘lastige ouder’? In een scholing kan worden ingegaan op hoe je gesprekken kunt aanpakken en wat helpend is in verschillende situaties. Hierbij wordt uitgegaan van eigen casussen uit de praktijk en de inhoud van scholing wordt afgestemd op de vraag van de klant.

Boeiend gedrag

Jonge kinderen kunnen opvallend of storend gedrag vertonen in een groep. Wat is leeftijdsadequaat gedrag en wat niet? Wat kun je als pedagogisch medewerker of leerkracht zelf doen om gedrag positief te beïnvloeden? Wanneer dient er intern en/of externe hulp ingeschakeld te worden en welke mogelijkheden zijn er dan? Onze adviseurs verzorgen scholing en (beleid)sadvisering op dit gebied.

VVE voor leerkrachten

Werk je in een kleutergroep en wil je meer weten van VVE, het landelijk beleid en de ontwikkeling van het jonge kind? Volg dan deze scholing speciaal gericht op professionalisering van kleuterleerkrachten. Hiermee werk je aan een goede basis voor VVE in je eigen groep, op school en in de samenwerking met de kinderopvang.

VVE en ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid is een van de pijlers van VVE. Een educatief partnerschap met ouders is een belangrijke succesfactor in de ontwikkeling van het kind. Onze adviseurs jonge kind kunnen pedagogisch medewerkers en leerkrachten hierin (na)scholen en begeleiden.

Uk & Puk hercertificering

Wil je je Uk & Puk certificaat vernieuwen en laten zien dat je weer helemaal up-to-date bent? Deze hercertificering is voor pedagogische medewerkers, er zijn 6 bijeenkomsten gedurende twee jaar.

Startblokken

Binnen de methodiek Startblokken voor kinderen van 0 tot 4 jaar staat ontwikkelingsgericht werken centraal en leer je om echt contact te maken met de kinderen en hen een betekenisvol aanbod te geven.

Speelplezier voor pedagogische medewerkers

Ben je op zoek naar hoe je spel in jouw aanbod kunt integreren, stimuleren en begeleiden? Hoe je je kunt inleven in het spel van het kind, weet hoe de spelontwikkeling verloopt en hoe je daarbij kunt aansluiten om het kind een stapje verder te kunnen helpen? Volg dan de scholing Speelplezier en ontvang een VVE-certificaat.