RTTI is een middel om de vier cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. Deze vier cognitieve niveaus zijn: reproductie, toepassing 1, toepassing 2 en inzicht. Reproductie gaat om vragen over uit het hoofd geleerde lesstof. Toepassing 1 gaat om vragen over toepassen van leerstof in bekende situaties, toepassing 2 over toepassen in nieuwe situaties. Inzicht gaat om vragen waarbij de leerling zelf een methode moet bedenken om tot een antwoord te komen.  

Door de scores van RTTI te analyseren, kunnen lessen worden aangepast op de behoeftes van leerlingen. Ook kan RTTI gebruikt worden om met leerlingen in gesprek te gaan over hun leerbehoeften en zo krijgen leerlingen meer inzicht in het eigen leerproces.  

Meer weten over RTTI en hoe je het toepassen in jouw lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

bijVoorbeeld

Anneli Schaufeli, Ietje Pauw, Els Moonen, Jo van den Hauwe, Bart van der Leeuw