Communiceren met ouders: hoe doe je dat?
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Door middel van het gebruik van RTTI bij opdrachten en toetsen kun je de cognitieve niveaus van jouw leerlingen in kaart brengen. Wat is RTTI precies?
RTTI is een middel om de vier cognitieve niveaus van leren in kaart te brengen. Deze vier cognitieve niveaus zijn: reproductie, toepassing 1, toepassing 2 en inzicht. Reproductie gaat om vragen over uit het hoofd geleerde lesstof. Toepassing 1 gaat om vragen over toepassen van leerstof in bekende situaties, toepassing 2 over toepassen in nieuwe situaties. Inzicht gaat om vragen waarbij de leerling zelf een methode moet bedenken om tot een antwoord te komen.
Door de scores van RTTI te analyseren, kunnen lessen worden aangepast op de behoeftes van leerlingen. Ook kan RTTI gebruikt worden om met leerlingen in gesprek te gaan over hun leerbehoeften en zo krijgen leerlingen meer inzicht in het eigen leerproces.
Meer weten over RTTI en hoe je het toepassen in jouw lessen? Bekijk dan ons aanbod!
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Je wil dat leerlingen inzicht hebben in de doelen (feedup) en dat je inzicht krijgt in waar je leerlingen staan (feedback). En dat je hen vervolgens met gerichte handreikingen vooruit kunt helpen (feed forward).
Als onderwijsprofessional is het cruciaal om voortdurend te blijven leren en op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Maar met zoveel verschillende termen voor professionaliseringsactiviteiten kan het verwarrend zijn. Daarom kiezen wij voor “scholing” als het woord voor alle activiteiten voor professionele ontwikkeling in het onderwijs.