Diagnosticeren is het vaststellen van een diagnose aan de hand van kenmerken en symptomen, bijvoorbeeld het vaststellen van ADHD bij een leerling. Aangezien kinderen een groot deel van de tijd op school zijn, is er voor jou als onderwijsmedewerker een belangrijke taak om te helpen bij het stellen van een diagnose. Een leerling kan zich namelijk thuis anders gedragen dan op school. En problemen die te maken hebben met leren zoals faalangst en hoogbegaafdheid, worden vaak eerder op school gezien dan thuis.  

Het stellen van een goede diagnose is belangrijk, omdat op basis van de diagnose een geschikte behandeling kan worden gestart voor de leerling. 

Meer weten over diagnosticeren en leer- en ontwikkelingsstoornissen? Bekijk dan ons aanbod! 

Vierdaagse training Dynamic Assessment door Prof. Dr. David Tzuriel

Dynamic Assessment (of interactieve diagnostiek) staat voor methodes en testen die de leerbaarheid en de mate waarin kinderen/jongeren kunnen leren zichtbaar maken. De toekomstgerichte benadering verschilt van het klassieke intelligentieonderzoek in die zin dat het ‘leren’ zelf (het leer- en ontwikkelproces) onderwerp is van onderzoek. De onderzoeker is geïnteresseerd in de (meta)cognitieve vaardigheden die aan de basis liggen van leren, en – wanneer hierbij problemen opgemerkt worden – in de wijze waarop hij hierin verandering teweeg kan brengen.

25 maatregelen passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op een zo volledig mogelijke ontplooiing van zijn persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Zo staat opgenomen in de Rechten van het Kind. Passend onderwijs is er voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, zoals kinderen met een fysieke handicap, ernstige dyslexie of hoogbegaafden. Het aanbod voor leerlingen die extra […]