Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies

Opbrengstgericht werken in 4D

Expertteam OGW4D van de CED-Groep: Hanke Geurts, Monique Jeurissen, Ria van der Sar, Ariane van Dijk, Leonie van de Lavoir, Jasmijn Bruining

Praktijkassessor

Met de praktijkassessor-training vergroot je kennis, vaardigheden en kwaliteitsbewustzijn op het gebied van beoordelen en…

Versterk de Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in het vmbo met deze 6 tips 

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) is een belangrijk onderdeel van het vmbo-onderwijs. Als docent ben jij medeverantwoordelijk voor het begeleiden van je leerlingen als het gaat om deze oriëntatie. De meeste leerlingen vinden het toch wel lastig om erachter te komen wat ze graag zouden willen doen als vervolgopleiding of beroep. Om je hierbij te helpen […]