Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Omgaan met ouders rondom pesten: hoe werk je samen aan een veilige schoolomgeving? 

Pesten is helaas nog steeds een hardnekkig probleem in het onderwijs. Het heeft niet alleen grote gevolgen voor de leerlingen die gepest worden, maar beïnvloedt ook de sfeer in de klas en kan langdurige schade aanrichten op sociaal en emotioneel vlak. Als leraar heb je een cruciale rol in het signaleren en aanpakken van pestgedrag, […]

Taalassessor (MVT)

Tijdens deze training versterken de deelnemers op een interactieve manier hun competenties als Taalassessor MVT.

Groei begint bij reflectie: Tools om te reflecteren op je onderwijspraktijk!

Als leraar ben je continue bezig met het begeleiden van het leerproces van je leerlingen, maar wanneer is het tijd om voor jou stil te staan bij je eigen leerproces? Reflectie helpt je inzicht te krijgen in je lespraktijk, rust te creëren en doelen te stellen. Ontdek hoe je reflectie toepast en zo groeit als […]